art-1302761-simion_mareMuzica lui Enescu este la fel de proaspătă ca acum 100 de ani, pe cand Maestrul a compus-o iar  faptul că exista  interpreţi tot mai mulţi care descoperă şi redescopeăa aceste capodopere, nu poate decât să ne bucure, aducându-i un omagiu marelui muzician român. Şi să nu uităm că Enescu a fost un mare improvizator şi compunea- improvizand (ca şi Silvestri). Muzica sa este de fapt o improvizaţie scrisă, dar bine scrisă !

 Îti mulţumim, Maestre.

 

 Preludiu la unison din Suita I pentru orchestra a fost o provocare pentru mine inca de la prima auditie a lucrarii. Am fost fascinat de frumusetea liniei melodice si de puterea ei de expresie, o melodie simpla care te poarta cu ea de la inceput pana la sfarsit. Este ca un peisaj, ca o priveliste moldoveneasca.

Am cantat doar o parte a preludiului la saxofon tenor(solo) si apoi am improvizat pe motive si idei ritmico-melodice ale acestui fragment.

Mi-a placut ideea de a canta(imprima) o piesa solo. De altfel acea downloadimprimare din decembrie 1992, este una din primele mele imprimari la Viena dupa ce m-am hotarat sa raman in Austria in ianuarie 1989.  CD-ul “Back to the Roots”, a fost unul din primii mei pasi in realizarea unui repertoriu propriu(original). Eram convins sa cant o muzica de jazz care sa sune romaneste si prin  exemplul lui Enescu si Bartok am redescoperit frumusetea si bogatia folclorului romanesc !

A doua versiune a Preludiului la unison, imprimata live in decembrie 2004 la clarinet bas si pian cu Florian Weber, este mai ampla armonic si prin intermediul pianului, lucrarea a capatat o bogatie armonica(modala). Prin dialogul(interplay) celor doua instrumente, piesa a castigat in culoare(timbru).

 

“Third Rhapsody” este de fapt o improvizatie spontana realizata direct in studio. Imi aduc aminte ca inainte sa incepem sesiunea de imprimare, i-am spus basistului american Andy McKee din New York: “let’s start with an “A” pedal” si apoi am cantat aceasta piesa o singura data si asta a fost, “first take” ! Cred ca o a doua varianta ar fi fost cu totul diferita ! Trebuie sa spun ca dialogul si comunicarea dintre muzicienii de jazz in studio si in general in formatiile de jazz, este foarte importanta. Oricat ai compune sau aranja o piesa de jazz, daca muzicienii care o canta nu reusesc sa contribuie creativ(spontan) la acea piesa, totul devine static si oarecum fara spirit. Este cu totul altceva cand muzicienii inteleg sau intuiesc spiritul acelei lucrari, trecand-o prin filtrul personal. Trebuie doar sa gasesti muzicienii potriviti pentru repertoriul potrivit.

 

34be482f0e08395aa42458c251c2a “Variatiunile pe o tema din Suita a II-a pentru Orchestra”, au fost imprimate chiar in Aula Muzeului Enescu. A fost ideea si dorinta mea de a canta si imprima aceasta tema. Eram in fata unui public special, format in majoritate din muzicieni si compozitori, apoi era unul dintre primele concerte realizate de Jancy Körössy in Bucuresti dupa o absenta de mai bine de 30 de ani. Am vrut sa experimentam, plecand de la aceasta tema de inspiratie bachiana, folosind tot felul de tehnici cunoscute din arta barocului, contrapunct la 2-3 voci, canon etc.

Tema a fost prezentata intr-un canon liber si apoi totul a ramas deschis(open) oricarei directii, schimbari de tempo, o totala libertate tonala placand de la o pedala de “Do”, aici ne-am indreptat mai mult spre o muzica total improvizata(free jazz), plecand de la tema initiala etc.

A fost spiritul muzicii care ne-a inspirat trecand de la o atmosfera de balada la un allegro-furioso(as fast as possible) si revenind la tema(repriza), vazuta ca o coda, aparuta din furtuna din care se parea ca nu vom mai putea iesii.

A fost o provocare si am simtit spiritul lui Enescu acompaniindu-ne pe tot parcursul piesei spunandu-ne: “hai baieti, curaj, vibrati in fiecare sunet pe care-l cantati si va fi bine” !

 

 “Lullaby for Pinx” este o prelucrare/adaptare a unui cantec deKONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA leagan din Suita “Amintiri din copilarie” pentru vioara si pian. Piesa a fost gandita tot ca o tema cu variatiuni, ca o ciaccona, in care melodia apare de mai multe ori in discant, acopmpaniata de o linie de bas, plus improvizatiile si comentariile cantate in paralel de alte instrumente. Deci este un fel de melodie infinita, un fel de “Coloana Infinitului” in care leit-motivul se repeta neincetat.

 

Cu exceptia temei din Rapsodia I, toate celelelte piese(lucrari), au fost cantate si imprimate in mai multe variante de-a lungul anilor in diferite concerte sau in studio.

O alta tema de Enescu pe care doresc s-o cant si s-o imprim intr-un viitor apropiat este “Dansul din actul I din opera Oedip”, dupa transcriptia realizata de pianistul Andrei Tanasescu.

 

Nicolas Simion

 

 

 

  • “Preludiu la Unison” din Suita I pentru Orchestra,interpretata la saxofon tenor solo(pe CD-ul “Back to the Roots”),imprimare realizata in studio in dec 1992 la Viena.
  • “Third Rhapsody”, inspirata din prima tema  a Rapsodiei I in la major,interpretata la saxofon tenor, contrabas(Andy McKee)si baterie(Billy Kilson) (pe CD-ul “Third Rhapsody”),imprimare realizata in studio in aprilie 1994 la Viena.
  • “Variatiuni pe o tema din Suita a II-a pentru Orchestra”, interpretata la saxofon tenor, pian(Jancy Körössy), contrabas(James Singleton) si baterie(Peter Perfido), (pe CD-ul “Sweet Home”), imprimare realizata in octombrie 2001 la Aula Muzeului Enescu din Bucuresti.
  • “Preludiu la Unison” din Suita I pentru Orchestra,interpretata la clarinet bas si pian(Florian Weber) (pe CD-ul “Classic meets jazz vol. I”), imprimare live realizata in dec 2004 la Bucuresti.
  • “Lullaby for Pinx” din Suita “Amintiri din copilarie” pentru vioara si pian,interpretata la clarinet, vioara(Zoltan Lantos), chitara(Sorin Romanescu), tambal(giani Lincan), contrabas(Martin Gjakonovski) si baterie(Boris Petrov)  (pe CD-ul “Transylvanian Jazz”), imprimare realizata in studio in iunie 2009 la Köln.

 

 

 

 

http://revistamuzicala.radioromaniacultural.ro/wp-content/uploads/2015/05/art-1302761-simion_mare1.jpghttp://revistamuzicala.radioromaniacultural.ro/wp-content/uploads/2015/05/art-1302761-simion_mare1-150x150.jpgsorina.goiaAVATAR ENESCU
Muzica lui Enescu este la fel de proaspătă ca acum 100 de ani, pe cand Maestrul a compus-o iar  faptul că exista  interpreţi tot mai mulţi care descoperă şi redescopeăa aceste capodopere, nu poate decât să ne bucure, aducându-i un omagiu marelui muzician român. Şi să nu uităm că...