11694049_940350279344170_528145013_nVacanţele Muzicale de la Piatra Neamţ – episodul 2

 

  PRIMA EDIŢIE – DESANT ARTISTIC IEŞEAN ÎN NEAMŢ

 

Firul povestirii istoriei VACANŢELOR MUZICALE continuă astăzi cu oglindirea primei ediţii, cea din august 1972…

… Atunci când municipiul Piatra-Neamţ se pregătea de începutul unui nou drum pe cărările artei muzicale. Începând cu ziua de 14 august, la Piatra-Neamţ îşi fac apariţia o parte dintre participanţii Vacanţelor – Orchestra simfonică şi Corala „Animosi” ale Conservatorului „George Enescu” şi Ansamblul de instrumente de suflat „Musica Viva”. Cu toţii sosiţi pentru a pregăti cum se cuvine momentele artistice în care urmau să se producă. De asemenea, ajung la Piatra-Neamţ şi studenţii de la cursurile de măiestrie – cel de pian condus de Sofia Cosma, de canto predat de Constantin Stroescu, cel de vioară avându-l ca profesor pe Mihai Constantinescu, de dirijat cu Ion Baciu la pupitru.

Că noul festival era bine organizat o dovedesc articolele din ziarul local, „Ceahlăul”, în care  erau anunţate o parte a numelor importante care aveau să facă cinste Vacanţelor Muzicale din 1972 „o colaborare calificată, de notorietate, vor avea studenţii ieşeni din partea soliştilor Sofia Cosma (pian), Mihai Constantinescu (violină) şi a dirijorilor Ion Baciu, Corneliu Calistru, Vicente Ţuşcă, Sabin Păutza”. De asemenea, era anunţată şi prezenţa, pentru spectacolul de final, cel stabilit a se desfăşura între zidurile Cetăţii de la Tîrgu-Neamţ a „unui car de reportaj al televiziunii naţionale, plus o echipă de cineaşti de la Studioul «Alexandru Sahia», cei care vor asigura participarea la festival a milioanelor de melomani din întreaga ţară.” Era semnul că în organizarea primei ediţii nimic nu fusese lăsat la voia întâmplării. Dovadă a profesionalismului organizatorilor.

În seara zilei de sâmbătă, 24 august 1972, studentei11693014_940350526010812_873006112_n violonceliste Nina Podariu, fiică a oraşului, i-a fost dat să producă debutul primei manifestări artistice din cadrul Vacanţelor Muzicale la Piatra-Neamţ! Ea a fost acompaniată, la pian, de către Gabriela Marcovici. Presa timpului aprecia evoluţia studentei astfel: „varietatea stilistică a programului (Strauss, de Falla, Saint-Saëns) a dat posibilitatea tinerei interprete să facă dovada discernământului său şi a autenticei sale vibraţii poetice.”

A doua zi, duminică, 25 august, într-o atmosferă festivă, a avut loc şi primul concert simfonic. Protagonişti au fost studenţii din cadrul Orchestrei Conservatorului ieşean, cu profesorul lor, Corneliu Calistru, la pupitrul dirijoral. După uvertura „Coriolan” de Ludwig van Beethoven, a urmat Concertul nr. 5, Imperialul, concert în care, conform muzicianului George Pascu, „Sofia Cosma, cu vigoare, cu strălucire şi cu bogata-i expresivitate, a dezvăluit magistralele imagini beethoveniene. Pentru ca, mai apoi, cu un contradans de Beethoven şi un vals de Chopin, solista să răspundă entuziastelor solicitări ale publicului.”

11716084_940350689344129_411813181_n Finalul programului primului concert al Vacanţelor Muzicale a constat în Simfonia I a aceluiaşi mare compozitor, interpretarea aparţinând, de data asta, tinerei formaţii studenţeşti care a şi deschis concertul.

Concert repetat a doua zi, luni, la Roman. Doar că aici, în noua sală a Casei de Cultură, neexistând un pian de concert, ca solist a concertat violonistul Mihai Constantinescu. Cel care, „cu sobrietate, dar şi cu poezie”, a interpretat şi două Romanţe pentru violină şi orchestră compuse de Beethoven.

Marţi, la Piatra-Neamţ, noului public al Vacanţelor i-a fost prezentat o altă tânără orchestră a studenţilor conservatorişti ieşeni. Cea deja renumită în Europa muzicală şi cunoscută sub denumirea de SUPER-ORCHESTRA. Alcătuită din studenţi ai ultimilor ani şi condusă cu măiestrie de către Ion Baciu, valorosul ansamblu instrumentist românesc participase cu doar câteva săptămâni înainte la importantul Festival Internaţional al Orchestrelor de Tineret de la Bayreuth (Germania), de unde se întorseseră laureaţi! Pe scena Vacanţelor, tinerii muzicieni români au prezentat Concertul pentru orchestră de coarde de Sigismund Toduţă, Trei piese pentru orchestră de coarde ale lui Constantin Silvestri şi Serenada în Re major, compoziţie a lui Mozart.

Dar prima ediţie a Festivalului nu a însemnat doar cursuri de 11292015_940350659344132_1566635571_nmăiestrie artistică sau spectacole muzicale oferite de tinerii muzicieni publicului interesat. Astfel, o grupă de cinci studenţi ieşeni conduşi de reputatul profesor şi folclorist Dumitru Chiriac, au cutreierat timp de douăzeci şi două de zile (14 august – 5 septembrie) comunele Borca, Grinţieş, Farcaşa şi Ceahlău, realizând o minuţioasă investigaţie pe Valea Bistriţei în vederea culegerii celor mai autentice piese de folclor muzical.

Alte manifestări interesante ale primei ediţii au mai avut loc în incinta Căminului cultural din Bălţăteşti şi la Mănăstirea Neamţ. Fiecare dintre ele cu povestea ei.

La Bălţăteşti au poposit studenţii din Orchestra simfonică condusă de Corneliu Calistru. Cei care concertaseră şi la Piatra-Neamţ. Doar că spectacolului din municipiul reşedinţă de judeţ, organizatorii i-au mai adăugat, special pentru publicul local, o altă suită extrasă din opera Peer Gynt de Grieg, muzică ale cărei sensuri au fost făcute mai uşor de înţeles prin însoţirea de versurile din opera menţionată, versuri recitate de actorul Teatrului Tineretului, Cornel Nicoară.

Final la Cetate

11694072_940350756010789_2076212971_nOrganizatorii au imaginat – şi au şi reuşit – un final apoteotic. Final care avea să aibă loc între zidurile Cetăţii medievale construite încă de dinainte de Ştefan cel Mare pe malul Ozanei cea frumos curgătoare. Acolo, formaţiile reunite ale Filarmonicii, Operei şi Conservatorului din Iaşi au oferit un program artistic legat de trecutul eroic al Moldovei şi de figura cu aură legendară a măreţului voievod Ştefan.

Dar nu trebuie omise nici spectacolele claselor de măiestrie. Cel de canto, condus de Constantin Stroescu, a avut loc pe scena Teatrului Tineretului, în prim-plan aflându-se studentele de atunci Nelly Miricioiu, Mihaela Agachi, Corina Chiriacescu şi  Mariana Cioromila, precum şi pe studentul Marcus Şuteu. Iar cel de vioară, cu Mihai Constantinescu profesor, s-a desfăşurat într-una dintre sălile Muzeului de Istorie, scoţându-i la rampă pe Lorena Polingher, Anton Diaconu, Lucian Mihăilescu şi Ion Răcaru.

 

Andrei Valentin

 

http://revistamuzicala.radioromaniacultural.ro/wp-content/uploads/2015/07/11694049_940350279344170_528145013_n.jpghttp://revistamuzicala.radioromaniacultural.ro/wp-content/uploads/2015/07/11694049_940350279344170_528145013_n-150x150.jpgRevista MuzicalaDocumentar
 Vacanţele Muzicale de la Piatra Neamţ - episodul 2     PRIMA EDIŢIE - DESANT ARTISTIC IEŞEAN ÎN NEAMŢ   Firul povestirii istoriei VACANŢELOR MUZICALE continuă astăzi cu oglindirea primei ediţii, cea din august 1972… … Atunci când municipiul Piatra-Neamţ se pregătea de începutul unui nou drum pe cărările artei muzicale. Începând cu ziua de 14...