Scanare 1În ultimii ani, mari nume românești din arta lirică internațională s-au întors spre publicul tinereții lor dintâi prin intermediul unor volume memorialistice. După Virginia Zeani și Lucia Stănescu, în septembrie ne-am reîntâlnit, la lansarea cărții ce-i poartă numele, cu strălucitoarea personalitate a mezzo-sopranei Viorica Cortez. Ideea și împlinirea proiectului acestei reveniri acasă aparține teleastului Marius Constantinescu, binecunoscut pentru pasiunea dedicată artei vocale și spectacolului liric. Remarcăm o complexă strategie solicitată de îndeplinirea a acestei cărți-portret Se îmbină aici întâlnirile pariziene cu “subiectul” proiectului, dialogurile în direct și înregistrările pe reportofon, la care  s-a adăugat corespondența (scrisă sau telefonică) a autorului cu parteneri celebri ai artistei. Marius Constantinescu compune un text al cărui principal merit vine din felul în care, în final,  se adresează operamanilor. Un text finalizat, ne-o spune condeierul, și cu sprijinul inspirator-afectiv al Ioanei Bâldea Constantinescu.

Ca spectator de operă avantajat de cunoașterea prealabilă a Vioricăi Cortez, de-a lungul multor ani, am avut acum mulțumirea unui cititor care află cum continuă o narațiune cu un subiect despre care era dornic să adauge mai multe informații recente. Între septuagenera artistă și mai tânărul ei interlocutor se interpun în discuție cunoștințele apropiate ale autorului, înlesnite și de relațiile părinților săi, muzicologul Luminița Constantinescu și baritonul Nicolae Constantinescu, cu Viorica Cortez. Mai mult decât în cărțile memorialistice menționate anterior, tonul lecturii este familiar și spontan; informațiile se îmbină cu mărturisirile, rememorările dezvăluind, fără pretenție sistemică, istorică și cronologică, detaliile unei superbe cariere internaționale pe meridianele lumii lirice. Din partea sa, ca autor, Marius Constantinescu se dovedește temeinic informat, solicitând și primind răspunsuri, confirmări, mărturisiri derulate într-o complexă construcție a textului,  nu lipsit și de farmec literar, așa cum se potrivește scrierilor de acest gen. Cu volumul comentat, subliniem din nou, Viorica Cortez s-a întors acasă, la primul său public, însoțită acum de reprezentatul unei alte generații, capabil prin cunoaștere și admirație să-i poarte afecțiune. Ca și mine cititorul, de altfel, descoperind că îi este imposibil de a întrerupe lectura, de la prima până la ultima filă a unei cărți luxuoase editorial (realizator Baroque Books & Arts),  împodobită cu o iconografie ce alcătuiește, mai bine spus îți dăruiește, albumul unei celebre vedete lirice.

Grigore Constantinescu  

http://revistamuzicala.radioromaniacultural.ro/wp-content/uploads/2013/11/Scanare-11-1024x553.jpeghttp://revistamuzicala.radioromaniacultural.ro/wp-content/uploads/2013/11/Scanare-11-150x150.jpeggiaRecenzii
În ultimii ani, mari nume românești din arta lirică internațională s-au întors spre publicul tinereții lor dintâi prin intermediul unor volume memorialistice. După Virginia Zeani și Lucia Stănescu, în septembrie ne-am reîntâlnit, la lansarea cărții ce-i poartă numele, cu strălucitoarea personalitate a mezzo-sopranei Viorica Cortez. Ideea și împlinirea proiectului...