A-2102458-1390837231-6149.jpegGREII MUZCII UŞOARE ROMÂNEŞTI

Camelia Dăscălescu este într-adevăr un unicat în muzica uşoară. Sigur, de-a lungul timpului, fiice ale Evei au cochetat cu ideile componistic e, având chiar studii de specialitate în domeniu, respectiv secţia de compoziţie a Conservatorului. Dar, iată, nu doar diploma este suficientă în contextul divertismentului, sau mai ales pe această coordonată stilistică, pentru dobândirea, consolidarea şi păstrarea unui nume de referinţă.

Camelia Dăscălescu a avut toate atu-urile. Studii la Iaşi şi Bucureşti cu maeştri: Antonin Ciolan, Mihail Jora, Ioan D. Chirescu, Dimitrie Cuclin. Este singura compatrioată care a frecventat cursuri de muzică uşoară la Radioteleviziunea franceză – cu Mireille Mathieu între alţii, dar suficient, nu-i aşa?

cameliadascalescuCamelia Dăscălescu a avut de la începutul carierei vocaţia de producător muzical: a fost redactor muzical la Casa de discuri Electrecord, din 1957. Aşadar, a conceput frumoase programe, mărturii de istorie ale genului  Practică foarte importantă pentru viitorul pedagog, cu notabile împliniri: fie în România – fie la Sanremo, 1970, Praga – 69, 70, sau Berlin; le-a predat elevilor germani  cursuri privind impostaţia vocală la microfon, în 1970-1971.

 

Până la creaţie mai era doar un pas; Camelia Dăscălescu l-a realizat spre finalul anilor 50, în muzica uşoară, melodie de debut  Şoapte de dragoste; un deceniu mai târziu,  în contextul partiturilor destinate scenei. Au fost peste 10. Primul musical  Necunoscuta şi cei patru cavaleri, libretul Sidonia Drăguşan, era semnat în 1969. Cu succes şi reţetă comercială au urmat spectacolele Şi femeile joacă fotbal, Nevestele vesele din Windsor, Alcor şi Mona, după Mihail Sebastian,  Comedia erorilor, Visul unei nopţi de iarnă.

R-2744739-1410298235-5485.jpegCamelia Dăscălescu a „ridicat”, a „şlefuit” generaţii de solişti vocali: Dan Spătaru, Cornel Constantiniu, Anda Călugăreanu, Petre Geambaşu, Doina Spătaru au beneficiat de experienţa şi talentul ei. Dan Spătaru este cel care a lansat şi primul mare succes al compozitoarei: Nu-ţi fie teamă de-un sărut.

 

Mai înainte însă de acest evergreen semnat Camelia Dăscălescu, se consemna şi melodia Amintiri, amintiri pe versuri de Gabriel Gheorghiu, înregistrată la rândul ei pe disc Electrecord.

 

O colaborare frumoasă s-a concretizat pentru Camelia Dăscălescu şi prin apariţia melodiei Ploua mărunt şi ne plimbam, beneficiind de versurile lui George Astaloş

Alte partituri ale Cameliei Dăscălescu au cucerit topurile, câte erau ele, audienţa: Ia-ţi florile şi te duVa fi soare mereu.  O preferinţă personală: Nu vom şti niciodată, cîntată cu dramatism şi fior emoţional de Cornel Constantiniu, elev, apoi vedetă preferată a compozitoarei (şi nu numai)

R-4388509-1368649143-9486.jpegVocile de proeminenţă ale timpurilor şi-au inclus în repertoriu melodiile Cameliei Dăscălescu: asemeni celor întitulate Să-ntrebi răsăritul de lună, S-a sfârşit cu tristeţea, Din depărtări, Vino la mine, Mare, eşti minunată marea mea, Declaraţie de dragoste, şi atâtea altele. Gigi Marga lansa cu mare succes Nu eşti cu mine şi totuşi. De dată mai recentă faţă de cele nominalizate – Acele veri ale iubirii pe versuri de Roxana Popescu, înregistrată şi pe disc.

 

Sute de melodii s-au aliniat în creaţia Cameliei Dăscălescu.  Compozitoarea unicat.  Secretul ei? În primul rând melodicitatea, accesibilitatea repertoriului. N-aş omite dârzenia cu care a rezistat prejudecăţilor, misoginismului. Era singură între atât de mulţi compozitori. Dar colegii au ajutat-o: şi prin orchestraţii. Camelia Dăscălescu a fost susţinută şi de interpreţii, după cum spuneam mulţi la număr, cărora le-a format vocile, le-a desluşit tainele interpretării, le-a format repertorii oferindu-le şi creaţiile proprii.

 

Meloodii-de-Camelia-Dascalescu-EDC-10033-0539ccMultipremiată la Festivalurile de la Mamaia, dar şi la Malta  în International Children’s Music  Festival – în 1974, încununată cu recunoaşteri prestigioase ale Uniunii Compozitorilor, Camelia Dăscălescu  continuă să existe şi în memoria celor care i-au fredonat melodiile ori le redescoperă, reluându-le,  beneficiind încă de prospeţimea lor.

 

a dvs,

Daniela Caraman Fotea

 

*******************************************************************************

CAMELIA DĂSCĂLESCU  – Biografie

Compozitoarea și profesoara de canto Camelia Dăscălescu s-a născut la 22 ianuarie 1921 la Iași.

A urmat, între 1937-1940, cursurile Conservatorului din Iași, apoi cursurile Conservatorului din București (1942-1944), unde a studiat cu Ioan D. Chirescu (teorie-solfegiu), Mihail Jora (contrapunct) și Dimitrie Cuclin (estetică muzicală și forme muzicale).

Între 1957-1961 este redactor muzical la Casa de discuri ”Electrecord” din București, iar în paralel, până în anul 1969, este și îndrumător artistic și dirijor la Casa de Cultură a Studenților ”Grigore Preoteasa” din București. A predat cursuri de canto-muzică ușoară, a susținut prelegeri și conferințe pe teme de muzică ușoară și, mai cu seamă, a contribuit la afirmarea a numeroși interpreți renumiți de muzică ușoară, între care Dan Spătaru, Cornel Constantiniu, Doina Spătaru, Ruxandra Ghiață, Pompilia Stoian, Anda Călugăreanu ș.a. În perioada 1975-1977, Camelia Dăscălescu a predat cursuri de impostație la microfon la Conservatorul de muzică ușoară din Berlinul de Est (fosta R.D. Germană).

Compozitoare de muzică ușoară, de muzică de teatru, film și spectacole de revistă, Camelia Dăscălescu este membră a Uniunii Compozitorilor și Muzicologilor din România din anul 1968.

A debutat în calitate de compozitor în anul 1957, cu piesa ”Șoapte de dragoste”. Au urmat zeci și zeci de melodii: ”Cine ești, amintire?” (1957), ”Fără să vreau” (1957), ”Dragi jucării” (1958), ”Poștașul” (1958), ”Melodii, melodii” (1960), ”Amintiri…amintiri…” (1963), ”Nu-ți fie teamă de-un sărut” (1966), ”Ploua mărunt și ne plimbam” (1967), ”Florile ți-au spus” (1969), ”Să nu crezi că-mi pare rău” (1969), ”Vorbe, vorbe, vorbe” (1970), ”Septembrie” (1972), ”Va fi soare mereu”(1973), ”Mare, ești minunată, marea mea”(1974), ”Nu vom ști niciodată” (1974), ”Pentru tot ce ne-am visat” (1975), ”Fata și marea” (1975), ”Suflet îndrăgostit” (1976), ”Pentru îndrăgostiții lumii” (1979), ”Eu sunt pasărea albă” (1982), ”Nu-ți fie teamă de iubire” (1984), ”Acele veri ale iubirii” (1985), ”Auzi cum cântă marea” (1985), ”Eu sunt sentimental” (1985), ”Cine sunt eu” (1985), ”De ce-ai venit, singurătate” (1986), ”Orașul crizantemelor” (1987), ”Aș vrea să-ți dăruiesc o stea” (1987), ”Dragostea mea” (1992), ”Alb, albastru, violet” (1992), ”În zori de zi” (1992), ”Destăinuire” (1993), ”C’est la vie” (1994), ”Nu te-am uitat” (1995), ”Călătorind spre tine” (1996), ”Marea, ca un cântec de iubire” (1997), ”Nu vom mai dansa” (1998), ”Primăvara” (1998), ”Soarele meu” (1999), ”Nu-ți fie teamă de iubire” (1999) ș.a. De asemenea, a compus muzica filmului ”Ultimile zile ale verii” (1976, regia Savel Stiopul).

A făcut parte din juriul unor importante festivaluri internaționale de muzică ușoară, între care Festivalul de la Dresda sau ”Zecchino d’oro”, Italia, în anii ’70.

Între numeroasele premii primite le amintim pe cele de la Festivalul național de muzică ușoară de la Mamaia (1975, 1982, 1985, 1986, 1987), Premiile Uniunii Compozitorilor și Muzicologilor (1979, 1982, 1983, 1988), Premiul de Excelență al UCMR pentru întreaga activitate (2002).

În cadrul unei ceremonii desfășurate, la 31 mai 2004, la Palatul Cotroceni, președintele Ion Iliescu i-a conferit Cameliei Dăscălescu Ordinul ”Meritul Cultural” în grad de Cavaler. Pe 26 martie 2012, în cadrul celei de-a X-a ediții a Premiilor Muzicale Radio România, compozitoarea Camelia Dăscălescu a fost distinsă cu ”Premiul pentru întreaga activitate”.

Camelia Dăscălescu are mai multe discuri de autor lansate de ”Electrecord”.

AGERPRES

http://revistamuzicala.radioromaniacultural.ro/wp-content/uploads/2016/01/Melodii-de-Camelia-Dascalescu-EDC-672-d26fe4.jpghttp://revistamuzicala.radioromaniacultural.ro/wp-content/uploads/2016/01/Melodii-de-Camelia-Dascalescu-EDC-672-d26fe4-150x150.jpgRevista MuzicalaDocumentara incetat din viata,a murit,camelia dascalescu,muzica usoara
GREII MUZCII UŞOARE ROMÂNEŞTI Camelia Dăscălescu este într-adevăr un unicat în muzica uşoară. Sigur, de-a lungul timpului, fiice ale Evei au cochetat cu ideile componistic e, având chiar studii de specialitate în domeniu, respectiv secţia de compoziţie a Conservatorului. Dar, iată, nu doar diploma este suficientă în contextul divertismentului, sau mai...