Fără îndoială, organizatorii Festivalului RadiRo și-au manifestat totala încredere în arta interpretativă a lui Alexandru Tomescu, muzicianul care de mai mulți ani cântă pe celebra vioară Stradivarius Elder-Voicu. Unanima apreciere a melomanilor  marca interesul maxim pentru audiția interpretării, în penultima seară festivalieră, a Concertului pentru vioară și orchestră op.14 de Samuel Barber, pe care l-a cântat Alexandru Tomescu în calitate de solist concertist al Orchestrelor și Corurilor Radio, titlu de care beneficiază din 2002.

04. RadiRo 2016 - Ziua 8 - Foto. Alexandru DoleaCunoaștem capacitatea sa creatoare, pătrunderea ideilor ce animă partiturile abordate, cu sens și sensibilitate, muzica lui Barber fiind fericit tălmăcită. Acum, Alexandru Tomescu s-a angajat într-o reușită colaborare de interes artistic cu dirijorul Leo Hussain, șef de orchestră atestat în România pentru participarea la recentele Festivaluri Internaționale “George Enescu”. Muzician de o abilitate remarcabilă în relația cu ansamblurile  muzicale, Hussain, format sub îndrumarea unor maeștri ai artei dirijorale contemporane, și-a consolidat viziunea interpretativă în lumea simfonicelor și teatrelor lirice (bucureștenii l-au aplaudat în operele “Wozzeck” de Alban Berg și “Oedipe” de George Enescu).

Leo Hussain a intrat în atenția internațională din 2009, ca director muzical la Salzburg Landestheater; de asemenea, a avut un debut senzațional la Théâtre de la Monnaie (Bruxelles) într-o producție, universal aclamată, a lui György Ligeti. Pentru RadiRo, Hussein propunea Interludiile marine din “Peter Grimes”, din dorința de a aduce în sala de concert imaginea tulburătoare a mării, creată  de sonoritățile Orchestrei Naționale Radio cu care a lucrat, imagine care i-a stimulat plastica expresivă, urmând intențiile lui Benjamin Britten, ceea ce i-a reușit pe deplin.

Ultima lucrare a programului, Simfonia a I02. RadiRo 2016 - Ziua 8 - Foto. Alexandru DoleaI-a, op. 73 de Johannes Brahms, deschidea audiției un cu totul alt orizont, epopeic și monumental. Cu un simț muzical rafinat în regulile arhitectonicii orchestrale, Leo Hussain a preluat de la maeștrii cu care a studiat, mijloacele abordării simfonismului brahmsian. Urmându-i gestica și tensionarea expresivă, Orchestra Națională Radio își păstrează astfel competitivitatea impusă în muzica lui Orff de Cristian Măcelaru. În tripticul Britten-Barber-Brahms, tălmăcit de bagheta lui Leo Hussain, la momentul primei sale relații cu ansamblul românesc, în a opta seară simfonică a Festivalului, ONR și-a continuat ascensiunea valorică, alături de oaspeții  celei de a III-a Ediții.

Grigore Constantinescu

 

 

 

 

http://revistamuzicala.radioromaniacultural.ro/wp-content/uploads/2016/10/04.-RadiRo-2016-Ziua-8-Foto.-Alexandru-Dolea-1024x683.jpghttp://revistamuzicala.radioromaniacultural.ro/wp-content/uploads/2016/10/04.-RadiRo-2016-Ziua-8-Foto.-Alexandru-Dolea-150x150.jpgRevista MuzicalaCronicaalexandru tomescu,grigore constantinescu,Leo Hussain,orchestra nationala radio,radiro,Samul Barber
Fără îndoială, organizatorii Festivalului RadiRo și-au manifestat totala încredere în arta interpretativă a lui Alexandru Tomescu, muzicianul care de mai mulți ani cântă pe celebra vioară Stradivarius Elder-Voicu. Unanima apreciere a melomanilor  marca interesul maxim pentru audiția interpretării, în penultima seară festivalieră, a Concertului pentru vioară și orchestră op.14...