14907600_1253298791408195_8655557670175218883_nO seară  accesibilă, susţinută doar de patru voci
 
Deşi afişul chema melomanii la o…Mare Gală a Festivalului, concertul din 5 noiembrie s-a remarcat tocmai printr-o „intimitate” a structurii interpretative, deoarece a fost susţinut în întregime doar de patru solişti-oaspeţi, însoţiţi (în unele momente) de Corul Operei din Braşov: Diana Ţugui şi Lucian Petrean (Cluj-Napoca), Florin Guzgă (Iaşi) şi Iryna Zhytynska (Ucraina). Şi-a dat concursul Orchestra Operei, sub bagheta dirijorului Traian Ichim; prezentare- Marius Constantinescu (TVR).
 
Conceput în ideea accesibilităţii, programul a cuprins pagini celebre din muzica lirică italiană, franceză şi rusă. Singurele excepţii le-au făcut cele două secvenţe orchestrale cu care s-au deschis părţile. Dacă Intermedio din zarzuela La boda de Luis Alonso de Geronimo Gimenez a făcut plăcere prin ritmica diversă şi pulsativă a stilului iberic, neaşteptată a fost alegerea Uverturii la opera Maeştrii cântăreţi din Nurenberg de Richard Wagner, cu care s-a ridicat cortina. De ce o lucrare atât de grea şi lungă, care solicită un efectiv instrumental amplu? Orchestranţii nu erau încălziţi, acordajul lăsa de dorit, iar „pachetele” de suflători au fost nesincronizate.
 
Aşadar, după un început mâzgos, lipsit de strălucire, cea care a deschis programul de fapt, a fost soprana Diana Ţugui, cu aria Suzanei din actul al IV-lea al operei Nunta lui Figaro de Mozart. Minunat. Cu o linişte suverană, provenită dintr-un remarcabil autocontrol, interpreta a dovedit că este nu numai posesoarea unei voci frumoase, limpede şi caldă, dar şi o bună cunoscătoare a stilui mozartian, atât de dificil în simplitatea lui. Ştie să încarce cu sens dramatic cuvintele, pronunţia e corectă, drămuieşte cu măsură voluta sentimentală şi capătă o rafinată cochetărie atunci când trebuie. A fost cazul în Aria Bijuteriilor din opera Faust de Gounod şi în aria Musettei din Boema de Puccini. O mică neînţelegere cu dirijorul a făcut ca finalul la cea de-a doua secvenţă amintită, să nu aibe efectul aşteptat de solistă. În Norma însă, Diana Ţugui a plutit peste toţi, ne-a transportat cu ea într-o lume a inefabilului melodic bellinian, în arcuiri ample şi suverane. În acut se aude uneori un vibrato mai larg, dar el vine din pasiune şi o totală dăruire emoţională.
 
Baritonul clujean Lucian Petrean, binecunoscut şi îndrăgit de publicul braşovean din numeroasele spectacole susţinute aici, şi-a ales numai arii din repertoriul italian. A început cu Iago din Otello de Verdi. Este, fără îndoială, una dintre cele mai sonore şi mai extinse voci de bariton de la noi. Chiar dacă uneori emisia vocalelor nu are aceeaşi exteriorizare rotundă şi luminoasă, nu sunt probleme de respiraţie, iar glasul atinge cu uşurinţă şi notele grave, dar şi pe la bemol din aria lui Nabucco, de exemplu. Voce există din belşug, deci, pretenţia ascultătorului sporeşte. Vrea să simtă o mai accentuată diversificare a nuanţelor şi o clară diferenţă între recitativ şi cantilenă, o mai pronunţată emoţie în exprimarea stărilor, cuvintelor, chiar şi a pauzelor. Iago (Otello), Gerard (Andrea Chenier), Renato (Bal mascat) sau Nabucco nu trebuie să semene între ei. Cu luciditate şi exigenţă, cu sfaturile primite de la Giorgio Zancanaro şi Bonaldo Giaiotti (cu care a urmat cursuri de perfecţionare), Lucian Petrean poate deveni un interpret cautat nu numai în ţară. Este ambiţios şi receptiv, aşadar, de el depinde viitorul.
 
Un alt vocalist este şi Florin Guzgă de la Opera din Iaşi. Într-o panoramare a tenorilor afirmaţi în ultima vreme, el a atras atenţia deja printr-un timbru luminos, omogen şi percutant, fără probleme de extensie în acut. Odată cu publicul, este cucerit şi el de felul cum cântă şi pierde din atenţie diversificarea mijloacelor de nuanţare. Stilul rafinat al muzicii franceze şi pronunţia (Werther de Massenet) nu-i sunt destul de intime, după cum, nici melancolica arie a lui Lenski din Evgheni Oneghin de Ceaikovski nu a beneficiat de tonuri interiorizate, pline de tristeţe şi dezamăgire. În schimb, în partea a doua a serii, în cunoscuta arie a Ducelui La donna e mobile din Rigoletto de Verdi şi în Nessun dorma din Turandot de Puccini, Florin Guzgă ne-a dăruit tot prinosul darurilor sale native, demonstrându-ne că stăpâneşte mult mai bine stilul italian de interpretare. Publicul a cerut repetarea ariei pucciniene, care i-a ieşit şi mai bine decât prima variantă.
 
Pentru unii dintre noi (care ne mai întâlniserăm cu interpreţii amintiţi mai înainte), surpriza a fost Iryna Zhytynska din Ucraina. Din prezentarea lui Marius Constantinescu am aflat că are 33 de ani, a urmat studiile la Kiev şi este solistă la Opera din Wroclaw, unde a interpretat deja roluri ca: Maddalena din Rigoletto, Fenena din Nabucco, Cherubino din Nunta lui Figaro, Zerlina din Don Giovanni, Dorabella din Cosi fan tutte, Papagena din Flautul fermecat. Nu are o voce mare, dar e bine centrată, cu o culoare autentică de mezzo-soprană. În pandant cu aria tenorului, a cântat, mai întâi, aria Lacrimilor din Werther cu o trăire convingătoare, plină de simţire, după care ne-a cucerit cu un Cântec ucrainian de Wieslaw Swiderski, o frumoasă alternanţă de secvenţe „doinite” cu ritmuri dansante, mobilizatoare. Nici ea nu excelează în pronunţia franceză, dar Mon coeur s’ouvre a ta voix din Samson şi Dalila a avut o interpretare plăcută, liniştitoare, chiar dacă începutul instrumentelor cu coarde din orchestră a fost ezitant şi desincronizat. Habanera din Carmen s-a bucurat de o tălmăcire corectă, gradată cu inteligenţă, într-o acumulare plină de feminitate şi bun simţ. O eroină credibilă, cu un glas învăluitor, într-un trup delicat, cu o figură expresivă.
 
Gala s-a încheiat sărbătoreşte, cu Brindisi din Traviata, în interpretarea tuturor participanţilor. O seară accesibilă, un bun început de Festival, pentru care au depus efort toate compartimentele Operei, în frunte cu Directorul Ovidiu Mezei, cu sprijinul Consiliului Local şi al Primăriei Municipiului Braşov.
 
În 26 noiembrie urmează o altă Gală extraordinară de Balet. Succes!
 
 
Luminiţa Constantinescu
http://revistamuzicala.radioromaniacultural.ro/wp-content/uploads/2016/11/14907600_1253298791408195_8655557670175218883_n.jpghttp://revistamuzicala.radioromaniacultural.ro/wp-content/uploads/2016/11/14907600_1253298791408195_8655557670175218883_n-150x150.jpgRevista MuzicalaCronicaBraşov,Diana Ţugui,Festivalul Internaţional de Operă,Florin Guzgă,Iryna Zhytynska,LucianPetrean,Operetă şi Balet,Traian Ichim
 O seară  accesibilă, susţinută doar de patru voci   Deşi afişul chema melomanii la o...Mare Gală a Festivalului, concertul din 5 noiembrie s-a remarcat tocmai printr-o „intimitate” a structurii interpretative, deoarece a fost susţinut în întregime doar de patru solişti-oaspeţi, însoţiţi (în unele momente) de Corul Operei din Braşov: Diana Ţugui...