14715530_10154009867866297_3348769590638555682_oÎntotdeauna o nouă apariție pe scena Operei este așteptată cu un real interes și nerăbdare. “Carmen” de Bizet este programată rar, deși este un spectacol iubit de marele public. De data aceasta, în distribuția serii respective a figurat tânăra mezzosoprană Ramona Zaharia, care n-a mai evoluat niciodată la București. Ea este un nume deja recunoscut pe importante scene, fiind un produs al școlii românești de canto și face parte dintr-o echipă de interpreți români angajată la Opera din Düsseldorf.

Am avut șansa, cu puțin timp în urmă, s-o urmăresc în premiera cu “Don Carlo” de Verdi de la Opera din Craiova, în regia lui Rareș Zaharia, în dificilul rol al principesei Eboli, în care mi-a produs o impresie remarcabilă. Ea a mai cântat Carmen și la Opera Națională din Iași și cronicile de atunci au fost foarte bune.

În spectacolul de la București a demonstrat reale calități artistice, posedă o frumoasă voce de mezzosoprană, cu un registru grav bine lucrat, cu un acut luminos și viguros, în același timp, fiind dublată de un simț muzical remarcabil, dar mai ales o inteligență specială în construcția teatrală a fiecărui personaj pe care îl interpretează. Se vede clar că a studiat îndelung rolul, l-a înțeles, în datele sale de profunzime, glisând cu ușurință între registrul dramatic și cel comic, în care folosește toate nuanțele posibile ale cerințelor partiturii. Este o Carmen provocatoare, dar liberă în conștiință, știe să persifleze și să se amuze de cei care îi fac curte, dar să-și interiorizeze sentimentele atunci când iubește cu adevărat. M-a emoționat mult în aria cărților pentru că a înțeles-o în dimensiunile ei adânci legate de predestinare și destin. A fost o reală și frumoasă surpriză pentru mine și-mi exprim dorința de a o mai revedea pe scenă și în alte roluri pentru a-i putea urmări evoluția.

L-a avut partener în Don José pe tenorul clujean Marius Vlad Budoiu, care ne-a convins, încă o data, că este un muzician cu știință a cântului, fiind dublat de un artist real. M-a impresionat în aria florii din actul II, dar mai ales în duetul final, unde a demonstrat o participare actoricească de un profund dramatism.

În Escamillo l-am audiat, tot pentru prima dată, pe tânărul bariton Bogdan Baciu, solist al Operei din Düsseldorf, care m-a emoționat printr-o voce frumoasă, cu armonice bogate de bariton, cu o prezență scenică agreabilă, ce promite să se impună nu numai pe scena germană unde este angajat ci și în alte teatre importante.

Soprana Simona Neagu a întruchipat-o pe Micaëla cu delicatețe și cu acel simț muzical pe  care i l-am apreciat întotdeauna prin respectarea cu onestitate a cerințelor partiturii.

Basul Horia Sandu, în Zuniga, demonstrează, încă o dată în plus, că este un artist perfecționist și responsabil pentru fiecare rol pe care îl abordează, indiferent de dimensiunea sa.

Cele două prietene ale eroinei Frasquita și Mercédès au fost Andreea Novac în debut și Sorana Negrea, dovedind coeziune și omogenitate în tandem, dar și în celebrul cvintet din actul al II-lea.

Au fost secondate de doi tenori cunoscuți ai primei scene: Valentin Racoveanu (Remendado) și Liviu Indricău (Dancaïre) care au dovedit o bună prestație.

Nu-l putem omite nici pe baritonul Daniel Filipescu în Moralès care s-a încadrat excelent unei distribuții echilibrate.

Baletul a fost prezent prin câțiva soliști care au evoluat în concordanță cu cerințele coregrafiei Alexei Mezincescu: Laura Blică Toader, Raluca Ciocoiu, Antonel Oprescu și Raul Oprea.

Maestrul Vlad Conta s-a aflat la pupitrul orchestral, dovedind aceeași exigență stilistică pe care a avut-o întotdeauna în descifrarea unei partituri.

Ca de obicei, corul condus cu înțelepciune și dăruire de istoricul personaj al Operei, maestrul Stelian Olariu, ne-a convins că rămâne un organism muzical prestigios care este permanent la o cotă înaltă valorică. Asistent maestru de cor a fost Daniel Jinga. Maestru cor de copii: Smaranda Morgovan.

Deși spectacolul nu era o premieră, el a fost perceput de public ca un eveniment artistic deosebit, bucurându-se de un real succes.

 

Mihai-Alexandru Canciovici

 

http://revistamuzicala.radioromaniacultural.ro/wp-content/uploads/2016/11/14715530_10154009867866297_3348769590638555682_o.jpghttp://revistamuzicala.radioromaniacultural.ro/wp-content/uploads/2016/11/14715530_10154009867866297_3348769590638555682_o-150x150.jpgRevista MuzicalaCronicaCarmen,Marius Budoiu Vlad,opera nationala bucuresti,Ramona Zaharia
Întotdeauna o nouă apariție pe scena Operei este așteptată cu un real interes și nerăbdare. 'Carmen' de Bizet este programată rar, deși este un spectacol iubit de marele public. De data aceasta, în distribuția serii respective a figurat tânăra mezzosoprană Ramona Zaharia, care n-a mai evoluat niciodată la București....