elena-cernei-photo-02

Una dintre cele mai compexe şi complete personalităţi ale cântului! Interpretă a tuturor genurilor muzicale: operă, vocal-simfonic, lieduri, romanţe, muzică lejeră, dar şi muzicolog, analist vocal, profesor de canto.

In istoria interpreţilor români legendari rămâne simbolul frumuseţii feminine statuare, enigmatice şi meditative, pe care vrei mereu s-o redescoperi, privind-o şi ascultând-o. Era dublată de fascinaţia unei voci senzuale, învăluitoare, capabilă de  reverii poetice sau deliruri fremătătoare. Cine o vedea n-o putea uita!…

cernei 4

 

Originară din Basarabia, s-a născut într-o zi de „mărţişor” din anul 1924, la Bairamcea, lângă Cetatea Albă. Între anii 1951 şi 1955 a studiat la Conservatorul bucureştean, la clasa de canto a lui Constantin Stroescu şi la cea de regie şi arta actorului a lui Jean Rânzescu. Paralel cu studiile încep şi apariţiile ca solistă, la Filarmonica George Enescu şi la Opera Română. Debutul pe scena românească are loc în anul 1957, în Carmen de Bizet, iar pe cea europeană, la Opera Naţională din Paris, în Aida de Verdi, în anul 1963.

 

Intr-o carieră de peste un sfert de secol, Elena Cernei a ajuns în cele mai importante teatre lirice ale Europei şi Americii de Nord: Scala din Milano, Metropolitan din New York, Balşoi din Moscova, Opera de Stat din Viena, Opera Naţională din Paris, Liceo din Barcelona, La Monnaie din Bruxelles, Palatul Artelor Frumoase din Mexico City, etc.

Repertoriul său cuprinde partituri esenţiale din registrul de mezzo şi contralto: Recviemul de Verdi, Liturghia de Mozart, Missa Solemnis de Beethoven, lucrări de Haciaturian, Ceiakovski, Mahler, Brahms, dar şi rolurile: Kneaghina din Rusalka de Dargomîjski, Maddalena din Rigoletto, Amneris din Aida, Azucena din Trubadurul, Ulrica din Bal mascat de Verdi, Prinţesa de Buillon din Adriana Lecouvreur de Cilea, Carmen de Bizet, Dalila din Samson şi Dalila de Saint Saens, Marina din Boris Godunov de Musorgski, Clytemnestra din Ifigenia în Aulida şi Orfeu din Orfeu şi Euridice de Gluck, Santuzza din Cavalleria rusticana de Mascagni, Arsace din Semiramida de Rossini,

elena dna chiajna

Iocasta din Oedipe de Enescu şi altele. Elena Cernei a fost singura interpretă care a făcut libretul, a regizat şi a interpretat-o pe eroina principală, în premiera absolută a operei Doamna Chiajna de Nicolae Buicliu.

Această solistă, ideală interpretă de Amneris (Franco Corelli), magnifică voce de o unică fascinaţie (Mario del Monaco), cea mai mare Carmen din cariera mea (Giuseppe di Stefano), a avut numeroşi parteneri celebri: Renata Tebaldi, Birgit Nilsson, Leontyne Price, Virginia Zeani, Arta Florescu, Richard Tucker, Jon Vickers, Nicolai Gedda, Ludovic Spiess, Dan Iordăchescu, Nicolae Herlea, Robert Merrill, Dmitri Uzunov, Piero Cappuccilli, Carlo Bergonzi, Placido Domingo şi alţii.

In anul 1961 i-a fost atribuit titlul de Artist Emerit, în 1999 i s-a decernat diploma de Doctor Honoris Causa a Universităţii de Muzică din Bucureşti, pe lângă alte distincţii ale unor importante instituţii mondiale: Premiul Academiei Franceze (1964), Medaliile de Aur Giuseppe di Stefano (Academia  din Mexico City), Placheta de Aur a Festivalului Bellini– Sicilia (1987, 1988), Premiul Internaţional Tito Gobbi (1989), Tito Schipa (1990), Maria Caniglia (1991). In plus, a fost Membru activ al Academiei de Ştiinţe din New York şi autoarea a două cărţi de analiză interpretativă: „Enigma vocii umane” (1987) şi „Et fiat lux” (1999).

cernei 1

In ultima parte a vieţii s-a stabilit la Roma, alături de soţul său, Stephan Poen, doctor în medicină şi muzică, fiind mult solicitată în jurii internaţionale sau în susţinerea unor conferinţe şi lecţii demonstrative de canto.

Intr-un articol de presă, Magdalena Albu, spune despre această artistă majestuoasă, calmă şi plină de mister, că: mângâia cu sufletul fiecare partitură cu o precizie de matematician riguros. Crea un spaţiu pur al sunetului, o universalitate a momentului, unde vibraţia inteligenţei emoţionale şi disecţia fină a miezului partiturii îşi defineau în mod unic parametrii săi specifici. 

Luminiţa Constantinescu

http://revistamuzicala.radioromaniacultural.ro/wp-content/uploads/2014/03/admin-ajax.php_.jpghttp://revistamuzicala.radioromaniacultural.ro/wp-content/uploads/2014/03/admin-ajax.php_-150x134.jpgRevista MuzicalaRecenziiElena Cernei,Luminita Constantinescu
Una dintre cele mai compexe şi complete personalităţi ale cântului! Interpretă a tuturor genurilor muzicale: operă, vocal-simfonic, lieduri, romanţe, muzică lejeră, dar şi muzicolog, analist vocal, profesor de canto. In istoria interpreţilor români legendari rămâne simbolul frumuseţii feminine statuare, enigmatice şi meditative, pe care vrei mereu s-o redescoperi, privind-o şi...