Am participat la Sala Radio la un eveniment cultural marcat de sărbătorirea a 10 ani de la înființarea Fundației „Calea Victoriei” care constituie un organism cu fundament istoric dar și cultural, menit să ilustreze prezența acestei importante artere în viața bucureștenilor.

Cu acest prilej, dirijorul Tiberiu Soare, membru al Fundației, și-a propus să celebreze evenimentul printr-un concert de arii și duete din opere sub auspiciile marelui compozitor Giuseppe Verdi „I love Verdi”. El a condus o orchestră de tineri muzicieni, absolvenți de conservator, Symphactory Orchestra și a selectat pe trei interpreți de marcă ai genului, buni prieteni ai săi, pe care îi prețuiește pentru talentul și profesionalismul lor în slujba liricii românești: soprana Irina Iordăchescu, baritonul Ionuț Pascu și tenorul  Hector Lopez, ultimii doi nemaifuncționând ca artiști la Opera Națională București. După opinia mea, a fost o selecție de suflet, benefică, pentru că a reunit trei artiști importanți ai școlii de canto românești. Programul a cuprins pagini importante din repertoriul verdian pe care Tiberiu Soare le-a făcut o frumoasă prezentare publicului, explicitând conținutul lor ideatic.

Soprana Irina Iordăchescu, prim solistă din 2005 la Opera Națională  București, a cântat cu o mare sensibilitate și trăire emoțională rugăciunea Desdemonei din „Otello”, dând o stare specială acelor pianissime ale ariei, a trăit pe glas celebra arie a Leonorei „Pace, pace mio Dio” din „Forța Destinului”, demonstrând, aici, că poate cânta și o partitură ce solicită o soprană lirico-spintă dramatică, pentru că știe să pătrundă nuanțele speciale  ale acestei bijuterii muzicale. Ca de obicei, în Violetta din „Traviata”, ea impresionează atât vocal cât și interpretativ, ceea ce i-a permis să cânte două duete: cel cu Germont („Madamigella Valery”) alături de Ionuț Pascu și „Parigi, o cara” cu tenorul Hector Lopez. De asemenea, s-a impus în terțetul din actul I din „Trubadurul”, alături de cei doi colegi ai săi, oferind la sfârșit o acută profesional cântată. De altfel, întregul terțet m-a impresionat mult pentru finalul serii.

Ionuț Pascu este un bariton care excelează datorită vocii sale cu o culoare timbrală frumoasă, nobilă, care se pretează excelent pentru belcanto. Este un perfecționist care își caută în fiecare rol acea interpretare cât mai apropiată de cerințele partiturii. Aceste calități sunt puse în valoare, cu siguranță, și datorită turneelor și angajamentelor sale externe care-l solicită să se mențină la o cotă înaltă de manifestare artistică, impunându-i, în același timp, și o anumită exigență cu sine. A cântat aria „Cortigiani, vil razza dannata” din „Rigoletto” cu emoție pe glas și un anumit dozaj al stărilor interpretative care m-au impresionat. A fost un bun partener în duetele pe care le-a executat atât cu Irina Iordăchescu, de asemenea avându-l ca partener și pe Hector Lopez în duetul Posa-Carlo din „Don Carlo”, aici emoționând prin omogenitatea cu care l-a secondat pe tenor, realizându-se, astfel, o simbioză a celor două voci. A abordat o arie dramatică din repertoriul verdian, „Pietà, rispetto, amore” din „Macbeth”, demonstrând că știe cu profesionalism să citească și partituri de acest gen. Mi-aș dori mult să-l pot vedea evoluând scenic pe Ionuț Pascu într-un asemenea rol dramatic.

Hector Lopez, artist de origine mexicană, prezent de mulți ani în România, actualmente prim solist al Operei Naționale din Cluj-Napoca, a făcut o frumoasă evoluție de la un tenor liric spre unul cu accente spinto-dramatice. Cântă în prezent roluri grele, de largă respirație. Vocea i s-a împlinit și chiar i s-a modificat de așa natură pentru a putea cânta astfel de roluri. L-am văzut în „Don Carlo” la Opera din Craiova și am apreciat evoluția sa. A interpretat aria „Quando le sere al placido” din „Luisa Miller” cu emoție. Mi s-a părut aici puțin timorat și obosit, cântase la Timișoara cu o seară înainte într-un spectacol. A fost foarte expresiv și cu mare delicatețe în „Parigi, o cara”, a interpretat sugestiv, cu pasiune, aria „Ah, sì ben mio” din „Trubardurul”, s-a implicat și asamblat bine cu ceilalți parteneri în terțetul din actul I din „Trubadurul”. Apreciem mult evoluția sa vocală, dorința expresă de a aborda și un alt tip de repertoriu, care să-i permită să-și pună în valoare calitățile. Îi sugerez, însă, să fie foarte atent cu acest repertoriu, asumându-și și o anumită exigență în selecția rolurilor. Ar fi mare păcat ca o voce frumoasă ca a sa să se piardă pe parcursul unui traseu al vocalității mai dificil. Apreciez, însă, la el, o maturitate evidentă în interpretare și în căutarea acelor parametri care să-i permită execuția unor partituri dificile. În acest sens, îmi exprim chiar regretul că l-am pierdut de pe scena de la București, unde ar fi fost util în contextul actual. Are tinerețea în față, dar mai ales acea voință de a se perfecționa continuu.

Se cuvine, în final, să relevăm contribuția majoră la organizarea acestui eveniment artistic a dirijorului Tiberiu Soare, un bun profesionist, permanent implicat  în orice abordare muzicală pe care o întreprinde. Prezența sa la pupitrul orchestral o dovedește cu prisosință. Este un muzician serios și bine articulat artistic, având și o cultură specială stilistică. Într-un cuvânt, seara pe care ne-a oferit-o a fost o imensă bucurie pentru toți cei care-l iubesc pe Verdi, aș putea spune, un frumos omagiu adus maestrului de la Busseto.

 

 

Dr. Mihai-Alexandru Canciovici

 

 

 

 

 

 

 

http://revistamuzicala.radioromaniacultural.ro/wp-content/uploads/2017/04/ConcertdegalC483laSalaRadio3AE2809EILoveVerdiE2809C_614431-1.jpghttp://revistamuzicala.radioromaniacultural.ro/wp-content/uploads/2017/04/ConcertdegalC483laSalaRadio3AE2809EILoveVerdiE2809C_614431-1-150x150.jpgsorina.goiaCronica
Am participat la Sala Radio la un eveniment cultural marcat de sărbătorirea a 10 ani de la înființarea Fundației „Calea Victoriei” care constituie un organism cu fundament istoric dar și cultural, menit să ilustreze prezența acestei importante artere în viața bucureștenilor. Cu acest prilej, dirijorul Tiberiu Soare, membru al Fundației,...