Sunt sub emoția unui eveniment muzical aparte când scriu aceste rânduri. Am asistat la un recital vocal-instrumental de muzică românească și spaniolă prezentat sub titulatura de Confluențe la Teatrul Național, cu soprana Irina Iordăchescu acompaniată la pian de Ștefan Doniga. Doi artiști remarcabili și un program bine gândit și ales de ei înșiși, în dorința de a oferi publicului o incursiune pe care o putem considera o “întâlnire” dintre cultura muzicală românească și cea spaniolă.

Irina Iordăchescu și-a proiectat călătoria pornind de la câteva importante piese muzicale ale unor compozitori români, precum George Enescu, Tiberiu Brediceanu și George Grigoriu și continuînd-o la muzica iberică a secolului XX marcată de muzicieni importanți: Isaac Albeniz, Fernando Sor, Heitor Villa-Lobos, Fernando Obradors, Augustin Lara.

În prima parte, ea a interpretat cele șapte cântece pe versuri de Clément Marot de George Enescu pe care, o mărturisesc cu mare emoție, tatăl ei, renumitul și regretatul bariton Dan Iordăchescu, le-a cântat cu o mare sensibilitate și trăire actoricească. Irina, cu siguranță, a moștenit de la părintele ei aceste calități pe care și le-a pus în valoare și în seara respectivă.

Ea știe să dozeze vocea, punând accente interpretative pe cuvintele cheie pentru a reda o anumită stare a fiecărui cântec în parte. După opinia mea, aceste piese care sunt bijuterii muzicale ale lui Enescu trebuie bine studiate și înțelese pentru a fi redate așa cum le-a gândit compozitorul. Acest lucru a fost realizat impecabil de Irina Iordăchescu care, aș spune, ne-a oferit și o lecție de interpretare actoricească a scurtelor istorioare ale lui Clément Marot.

Artista iubește și filonul folcloric autohton prezent în muzica cultă a lui Tiberiu Brediceanu. Ea a cântat nuanțat și sensibil câteva piese ale acestuia, precum “Doina Stăncuței”, “S-ar găti badea de nuntă” și “Du-te dor cu Mureșul” cărora le-a conferit savoare, dar și culoare specific românească. A precizat că și aceste piese muzicale au fost favorite ale tatălui ei, într-un fel, ea le-a interpretat și ca un pios omagiu adus memoriei acestuia.

Cunoscuta arie “Muzica” din opereta “Valurile Dunării” de George Grigoriu a încheiat cu succes prima secțiune românească a serii.

În partea a doua, ea ne-a oferit un frumos recital de muzică iberică din compozitorii sus amintiți. A demonstrat și aici că este o muziciană înțeleaptă și rafinată care știe să-și dozeze fraza muzicală, să fie în stil, să dea culoare și frumusețe pieselor pe care le interpretează.

A cântat extrem de sensibil “Lagrime mie d’affano” de Fernando Sor, dar a fost și tumultoasă și pasională în “Granada” de Lara, ceea ce demonstrează capacitatea ei de adaptare a vocalității pe fiecare piesă pe care o interpretează, aducând-o, în același timp, la sensibilitatea ei artistică.

A fost acompaniată impecabil la pian de Ștefan Doniga, care a mai interpretat și alte piese precum Toccata din Suita op. 10 în Re major de Enescu, Interludiu și Toccata din Suita a doua pentru pian de Remus Georgescu, demonstrând, în acest fel, că este un bun pianist nu numai acompaniator, ci creator în construcții muzicale dificile.

A fost o seară de înaltă clasă interpretativă pe un repertoriu elevat și rafinat în selecția pe care cei doi artiști au făcut-o.

Irina Iordăchescu ne-a demonstrat și acum marea ei sensibilitate muzicală, dorința permanentă de autodepășire, de lărgire a repertoriului de operă și prin muzica vocală de cameră.

Un artist complex se formează prin abordarea unui repertoriu vocal-simfonic care îl ajută să se rafineze ca interpret stilist pentru rolurile pe care le va interpreta pe scenă.

Aparițiile ei pe podiumul de concert sunt, fără îndoială, o școală, o etapă importantă a evoluției sale artistice.

 

Dr. Mihai-Alexandru Canciovici

 

 

 

 

 

 

 

http://revistamuzicala.radioromaniacultural.ro/wp-content/uploads/2017/04/afis-confluente-copy.jpghttp://revistamuzicala.radioromaniacultural.ro/wp-content/uploads/2017/04/afis-confluente-copy-150x150.jpgRevista MuzicalaCronica
Sunt sub emoția unui eveniment muzical aparte când scriu aceste rânduri. Am asistat la un recital vocal-instrumental de muzică românească și spaniolă prezentat sub titulatura de Confluențe la Teatrul Național, cu soprana Irina Iordăchescu acompaniată la pian de Ștefan Doniga. Doi artiști remarcabili și un program bine gândit și...