Opera Comică pentru Copii se străduiește să ofere celor mici spectacole de operă și balet cât mai numeroase și mai variate, premiere fiind multiple și foarte atractive.

Ultima producție a teatrului a fost baletul Pinocchio după romanul lui Carlo Collodi în coregrafia și regia lui Mihai Babușka.

Coregraf deja cunoscut pe diverse scene din țară și străinătate, Mihai Babușka propune un scenariu coregrafic, care restrânge întâmplările și năzdrăvăniile cunoscute ale păpusii de lemn Pinocchio la cele mai semnificative momente narative din poveste. Meșterul Gepetto urmărind aventuriile păpușii din lemn de maestrul Gepetto care prinde viață, demonstrându-și câteva trăsături negative de caracter: lene, minciună, neascultarea sfaturilor înțelepte ale tatălui său sau ale zânei.

După ce a traversat un periplu inițiatic prin viață, înfruntând răutățile și înșelătoriile oamenilor sau ale unor animale, el se cumintește, căindu-se.

După o asemenea experiență păpușa mecanică este transformată de zâna albastră în băiat.

Coregraful Mihai Babușka, cu ingeniozitate și o bună imagistică, creează momente coregrafice remarcabile.

Ca regizor, el construiește scenariul pe principiul Teatro Danza, creionând personaje accentuând relații dintre acestea și marioneta Pinocchio. M-a impresionat modul prin care regizorul și-a demonstrat teatralitatea, conducând cu talent pe tinerii interpreți într-o desfășurare firească și coerentă a poveștii.

Aceștia se străduiesc și, uneori, reușesc chiar excelent să fie actori, să se implice în jocul subtil și atractiv al unui basm colorat, bogat în situații neprăvăzute și neașteptate.

A fost servit de o echipă de realizatori eficientă și funcțională.

Bogdana Pascal, scenograful spectacolului, a dat, prin decorurile sale sugestive, dar și prin proiecții, o atmosferă și stare a cadrului în care se desfășoară fiecare din aventurile marionetei Pinocchio.

A fost ajutat de asemenea, de o coloană sonoră Blue Island Productions de un colaj muzical inspirat alcătuit de talentatul Antonel Oprescu, ajuns aproape un maestru al acestui domeniu, iar proiecția video fiind asigurată de Robert Voiculescu.

A colaborat de asemenea, cu Cătălin Caracaș și Cristina Opincaru, maeștri de repetiții.

Câteva cuvinte despre distrubuția spectacolului:

Alexandru Chiș l-a întruchipat pe Pinocchio. Este un balerin mobil care a reușit excelent să simuleze mișcările marionetei mecanice. Când păpușa a prins viață, comportamentul balerinului a fost bine adecvat noii sale stări, ce reușește să transmită sentimentele și trăirile lui față de restul personajelor: mimează foarte bine minciuna, obrăznicia, combinată cu un curaj neașteptat.

A fost într-adevăr un personaj.

Tatăl său Gepetto: Ionuț Picincu a sugerat excelent sentimentele creatorului, care își descoperă și iubește opera (marioneta Pinocchio), fiind supărat când acesta l-a înșelat.

Două personaje apar aproape mereu, implicându-se în pățaniile păpușii: Greierașa Cri- Cri (Andreea Vălean) și Zâna Albastră (Cristina Babălâc), reprezentate imagistic sugestiv. Au alături de zânele: Mihaela Anica, Consuela Crăciun, Maria Savastre.

Așa cum mai menționam, regizorul știe să lucreze cu balerinii, creionând carcactere și personaje. Foarte colorate sunt cele două animale malefice care formează un tandem: Vulpea (Sabina Chirilă) și Cotoiul (Alexandru Ducan). Aici, aș putea spune că tehnica lui Teatro Danza devine primordială.  De fapt, coregraful a creat o întreagă lume, atât cu personaje pozitive dar și negative, pe care le reprezintă vestimentar și gestual deosebit de bine pentru a-i convinge pe micii spectatori: Manâncă-Foc (Mihai Pricope), Directorul de Circ (Vicențiu Popescu).

Alături de ei, apar și alte personaje adiacente ale romanului lui Collodi: Arlechino (Andrei Nicolae), Pulcinella (Theodora Munteanu), Fitil (Levi Szasz), Balerina Acrobată (Elena Chiriță).

M-a impresionat coregrafic dansul copiilor neastâmpărați și chiulangii care-l corup și pe Pinocchio.

Reprezentările marine sunt, de asemenea, sugestive. Aici fantasticul primează și devine atractiv pentru copii.

În acest periplu caracterologic se includ și personaje comice creionate cu talent de Babușka: muzicieni – Mircea Ioniță, Dan Manea, Sofia Sitaru;  jandarmii – Dragoș Andruță, Ștefan Tânase.

Spectacolul mi s-a relevat în final ca o reprezentare în spirit de Teatro Danza reușită, prin modul în care a fost concepută o aventură a păpușii mecanice printr-o întreagă lume, cu oameni buni sau răi, cu figuri ce se includ într-un întreg univers atât uman, cât și animal care contribuie la înțelegerea story-ului cu sens educativ. Mesajul cărții lui Collodi, moralizator pentru micii spectactori, apare vizibil realizat.

 

Dr. Mihai Alexandru Canciovici

 

 

 

 

 

http://revistamuzicala.radioromaniacultural.ro/wp-content/uploads/2017/05/pin-4.jpghttp://revistamuzicala.radioromaniacultural.ro/wp-content/uploads/2017/05/pin-4-150x150.jpgsorina.goiaCronica
Opera Comică pentru Copii se străduiește să ofere celor mici spectacole de operă și balet cât mai numeroase și mai variate, premiere fiind multiple și foarte atractive. Ultima producție a teatrului a fost baletul Pinocchio după romanul lui Carlo Collodi în coregrafia și regia lui Mihai Babușka. Coregraf deja cunoscut pe...