Bachtrack, siteul dedicat muzicii clasice, a publicat la începutul anului 2018 câteva clasamente ce sintetizează direcţiile repertoriale şi artistice ale anului precedent.

În SUA se află cinci dintre cele mai solicitate orchestre, Filarmonica din New York aflându-se în top cu impresionanta cifră de 135 de concerte.

1. New York Philharmonic (135)

2. Chicago Symphony (116)

3. San Francisco Symphony (115)

4. Berliner Philharmoniker (112)

5. Royal Philharmonic (103)

6. Nordwestdeutsche Philharmonie (102)

7. Bournemouth Symphony (97)

8. Los Angeles Philharmonic (94)

9.=  Philadelphia Orchestra, Wiener Philharmoniker (91)

 

Germania şi Austria sunt ţările care promovează cel mai mult repertoriul naţional, aprox. 25%   din concerte incluzând creatori naţionali. La nivel internaţional,  19.6% din muzica interpretată este semnată de compozitori germani şi 12.6% de cei austrieci. În Franţa, Austria şi Marea Britanie, procentul concertelor ce a inclus muzică naţională aproape că s-a dublat faţă de cel  de la nivel internaţional.

 

Cea mai interpretată lucrare vocal-simfonică este, constant, Messias de G.F. Handel.

 

În 2017, Mozart a fost compozitorul cel mai des prezent pe afişe, detronându-l pe Beethoven. De altfel, în ultimii câţiva ani, lupta pentru primul loc în preferinţele repertoriale internaţionale se dă constant între Titanul de la Bonn şi Geniul născut în Salzburg. Cu excepţia rocadelor între primele două locuri, clasamentul ultimilor patru ani a fost constant, pentru locurile 3-6: J.S. Bach, J. Brahms, Fr. Schubert şi P.I. Ceaikovski.

 

Locurile următoare în seria celor mai cântaţi compozitori sunt ocupate de Haydn, Schumann, Handel, Ravel. Schimbarile de poziţii se pot sesiza în tabelul de mai jos.

În ce priveşte anumite perioade istorice preferate, germanii au clar o preferinţă pentru Baroc, în timp ce austriecii sunt interesaţi de clasicism iar francezii favorizează repertoriul de secol XX. În Marea Britanie este cel mai mare procentaj de muzică veche.

Herbert Blomstedt © Martin U.K. LengemannDacă aruncăm o privire asupra listei cu primii 10 dirijori,  cel mai tânăr este cehul Jakub Hrůša (36 de ani) , dirijor şef la Bamberg Symphony, dirijor invitat la Philharmonia Orchestra şi Tokyo Metropolitan Symphony Orchestra şi dirijor invitat permanent la Czech Philharmonic. Are la activ, în 2017,  nu mai puţin de 63 de concerte şi 18 spectacole de operă.  Cel mai bătrân dirjor pe podium, în 2017,  a fost Herbert Blomstedt (90 de ani), o prezenţă constantă în ultimii 10 ani pe lista celor mai solicitaţi dirijori.

Dirijori în concerte:
1. Yannick Nézet-Séguin (80)
2. Andris Nelsons (79)
3. Alan Gilbert (73)
4. Herbert Blomstedt (71)
5. Vasily Petrenko (67)
6. Daniel Barenboim (65)
7.= Christoph Eschenbach, Andrés Orozco-Estrada (64)
9. Jakub Hrůša (63)
10.= Valery Gergiev, Riccardo Muti, Sir Simon Rattle (62)
Dirijori în toate genurile
1. Philippe Jordan (97)
2. Valery Gergiev (92)
3.= Yannick Nézet-Séguin, Sir Antonio Pappano (89)
5. Koen Kessels, (87)
6.= Andris Nelsons, Sir Simon Rattle (84)
8.= Paolo Carignani, Jakub Hrůša (81)
10. Daniel Barenboim (78)

Arvo Pärt rămâne în continuare cel mai popular compozitor contemporan (nr 44 în lista generală a compozitorilor din toate timpurile). Este al şaptelea an în care deţine primul loc, însă este “ameninţat” de următorii doi: John Williams şi John Adams.

Opera preferată în 2017 a fost (ca şi în 2016), Flautul fermecat de W.A. Mozart. Urmează Traviata, Carmen, La bohème, Madama Butterfly, Tosca, Don Giovanni, Nunta lui Figaro, Rigoletto şi Bărbierul din Sevilla. În ce priveşte baletul, Spărgătorul de nuci nu are rival în ultimii trei ani.

 

Opera de Stat din Budapesta a fost teatrul de operă cu cea mai mare activitate în 2017:

1. Hungarian State Opera (239)

2. Wiener Staatsoper (220)

3. Metropolitan Opera (209)

4. Opéra de Paris (206)

5. Opera Australia (199)

6. Mariinsky Opera (193)

7. Bayerische Staatsoper (170)

8. Bolshoi Opera (167)

9. Zurich Opera (161)

10. Oper Frankfurt (160)

 

În ce priveşte companiile de balet, parizienii au întâietate:

1. Ballet de l’Opéra de Paris (180)

2. Matthew Bourne’s New Adventures (149)

3. Birmingham Royal Ballet (137)

4. New York City Ballet (136)

5. English National Ballet (131)

6. Royal Ballet (106)

7. Northern Ballet (99)

8. San Francisco Ballet (95)

9.= American Ballet Theatre, Hungarian National Ballet (90)

 

La categoria soliştilor instrumentişti, Dénes Várjon este cel mai solicitat pianist. 

1. Dénes Várjon (64)

2.= Daniil Trifonov, Yuja Wang (57)

4.= Leif Ove Andsnes, Sir András Schiff (53)

6. Emanuel Ax (52)

7. Denis Kozhukhin (49)

8. Jean-Yves Thibaudet (45)

9. Pierre-Laurent Aimard (44)

10. Kirill Gerstein (43)

 

Leonidas Kavakos a fost violonistul cel  mai “ocupat” :

1. Leonidas Kavakos (52)

2. Ray Chen (47)

3. Nicola Benedetti (46)

4.= Joshua Bell, Anne-Sophie Mutter (44)

6.= Baiba Skride, Christian Tetzlaff (41)

8.= James Ehnes, Patricia Kopatchinskaja, Gil Shaham, Kristóf Baráti (40)

 

 

Iar la violoncelişti,  István Várdai  se află în fruntea listei:

1. István Várdai (75)

2. Truls Mørk (43)

3. Gautier Capuçon (42)

4. Sol Gabetta (41)

5. Daniel Müller-Schott (35)

6. Jean-Guihen Queyras (32)

7. Steven Isserlis (30)

8. Johannes Moser (28)

9. Alisa Weilerstein (24)

10. Alice Neary (21)

 

Informaţiile detaliate le puteţi găsi aici.

http://revistamuzicala.radioromaniacultural.ro/wp-content/uploads/2018/01/music-xlarge_trans_NvBQzQNjv4BqqVzuuqpFlyLIwiB6NTmJwfSVWeZ_vEN7c6bHu2jJnT8-1.jpghttp://revistamuzicala.radioromaniacultural.ro/wp-content/uploads/2018/01/music-xlarge_trans_NvBQzQNjv4BqqVzuuqpFlyLIwiB6NTmJwfSVWeZ_vEN7c6bHu2jJnT8-1-150x150.jpgRevista MuzicalaRecenziiBachtrack
Bachtrack, siteul dedicat muzicii clasice, a publicat la începutul anului 2018 câteva clasamente ce sintetizează direcţiile repertoriale şi artistice ale anului precedent. În SUA se află cinci dintre cele mai solicitate orchestre, Filarmonica din New York aflându-se în top cu impresionanta cifră de 135 de concerte. 1. New York Philharmonic (135) 2....