Câștigător a cinci Grammy Awards, compozitorul polonez Krzysztof Penderecki (născut la 23 noiembrie 1933 în Dębica) este unul dintre cei mai importanți reprezentanți ai muzicii clasice moderne de avangardă din a doua jumătate a secolului XX dar și un binecunoscut compozitor în lumea cinematografică.

După terminarea studiilor universitare,  a abandonat sistemul tradițional de notație a partiturilor și a inventat propria sa notație grafică, inspirată din electroencefalograme. Explorând noi tehnici de emitere a sunetului la instrumentele muzicale (în special la cele cu coarde și arcuș), muzica lui Penderecki din această primă perioadă de creație poartă amprenta inovației și a experimentului.

Cariera sa mondială a început în 1960 (pe când avea 27 de ani) odată cu compunerea lucrării Threnody to the Victims of Hiroshima (Cântec funebru pentru victimele de la Hiroshima). În această lucrare, compusă pentru 52 de instrumente cu coarde, Penderecki utilizează tehnici de scriitură neconvenționale, lucrează cu diverse volume și culori timbrale, realizînd o formă muzicală liberă.

Expresia muzicală este clară, terifiantă, cu sonorități aspre, dar în același timp bogată și plină de fantezie. Acumulările de tensiune, glisările sau transformările fluide, freamătul imprevizibil al conglomeratelor de sunete (clusterelor) din lucrările de tinerețe ale lui Penderecki s-au potrivit cu noile metode tehnice de prelucrare a imaginii din industria cinematografică a anilor ’60 și ’70. Astfel, regizori importanți ai genurilor horror și thriller au început să utilizeze în filmele lor muzica de avangardă a compozitorului polonez pentru a amplifica spaima și pentru a stimula partea întunecată a imaginației cinefililor. Penderecki a devenit compozitorul preferat al regizorilor de filme de groază.

Supranumit „The Master of Horror”, regizorul american Wes Craven a utilizat părți din lucrarea lui Penderecki Threnody to the Victims of Hiroshima în filmul regizat de el în 1991, The People Under the Stairs (Oamenii de sub scară).

Atmosfera solemnă dar în același timp catastrofică a lucrării Threnody l-a ajutat pe regizorul Alfonso Cuarón să accentueze stări sufletești extrem de apăsătoare, precum zădărnicia și deznădejdea, în filmul său thriller Children of Men din 2006. De asemenea, celebrul David Lynch utilizează fragmente din această lucrare în realizarea coloanei sonore a seriei TV din 2017, Twin Peaks.

În lucrarea sa Polymorphia, compusă în 1961, Penderecki transformă orchestra de coarde într-un bogat rezervor de timbre și sonorități. Polymorphia a făcut parte din coloana sonoră a filmelor The Exorcist (Exorcistul) regizat de William Friedkin în 1973 și The Shining (Strălucirea) al lui Stanley Kubrick din 1980.

Începând cu a doua jumătate a anilor ’70, perioadă în care a fost profesor la celebra Yale School of Music, estetica muzicală a compozitorului polonez s-a apropiat din ce în ce mai mult de tradiția muzicală vest-europeană. Penderecki renunță la sonoritățile disonante, întunecate și dense în favoarea melodiilor ample și a armoniilor de origine tonală.

Una dintre cele mai importante lucrări ale sale, Simfonia a treia, compusă între 1988 și 1995, a fost utilizată de către regizorul Martin Scorsese în coloana sonoră a celebrului film Shutter Island din 2010.

La inițiativa celebrului Jonny Greenwood, compozitor și chitaristul principal al formației de rock alternativ Radiohead, care s-a declarat fan al muzicii lui Penderecki, cei doi muzicieni au realizat împreună un CD și câteva concerte cu muzică live. CD-ul conține două dintre cele mai cunoscute lucrări ale lui Penderecki – Threnody for the Victims of Hiroshima și Polymorphia – și două lucrări compuse de Greenwood – Popcorn Superhet Receiver și 48 responses to Polymorphia. Publicația London’s Independent l-a supranumit pe Krzysztof Penderecki „nașul (godfather) muzicii de avangardă poloneze” iar pe Greenwood „decanul artei pop englezești”. Colaborarea dintre Krzysztof Penderecki și Jonny Greenwood a avut ca rezultat promovarea muzicii moderne radicale din prima perioadă de creație a compozitorului polonez în fața unei audiențe la care altfel nu ar fi avut acces.

ADINA SIBIANU

http://revistamuzicala.radioromaniacultural.ro/wp-content/uploads/2018/02/penderecki-krzysztof-portret-forum_6982573_0.jpghttp://revistamuzicala.radioromaniacultural.ro/wp-content/uploads/2018/02/penderecki-krzysztof-portret-forum_6982573_0-150x150.jpgRevista MuzicalaEseuAdina Sibianu,Krzysztof Penderecki
Câștigător a cinci Grammy Awards, compozitorul polonez Krzysztof Penderecki (născut la 23 noiembrie 1933 în Dębica) este unul dintre cei mai importanți reprezentanți ai muzicii clasice moderne de avangardă din a doua jumătate a secolului XX dar și un binecunoscut compozitor în lumea cinematografică. După terminarea studiilor universitare,  a abandonat sistemul tradițional...