La Muzeul Naţional George Enescu, în Aula Palatului Cantacuzino, Recitalul Extraordinar Liedul Românesc la Centenarul Marii Uniri a însemnat o încununare a manifestărilor închinate acestui gen muzical de mare rafinament iniţiate în 2003 şi a Cursurilor de Măiestrie din acest an.

«Liedul e Cântec de Dor», scrie Mariana Nicolesco în caietul-program al evenimentului. Şi continuă:

   «Dezbinaţi teritorial de vicisitudinile istoriei, românii din toate provinciile erau uniţi dintotdeauna şi pentru totdeauna prin neam şi limbă, prin obiceiuri şi tradiţii, prin credinţă, prin însăşi fiinţa lor în armonie cu ceea ce Lucian Blaga numea “spaţiul mioritic”, caracterizat de alternanţa blândă a dealurilor şi colinelor.

     Mărturie cutremurătoare a acestei unităţi a firii noastre, nesupusă de puterea otomană, slavă ori germanică, este minunata comoară pe care o reprezintă străvechiul nostru cântec de dor, perpetuată în toate orizonturile locuite de români.

     De aceea afirm cu tărie că dacă nu ar fi nenumărate alte mărturii ale prezenţei noastre dintotdeauna pe teritoriul întregit al ţării prin Marea Unire din 1 Decembrie 1918, al cărui Centenar îl celebrăm, ar fi destul să ascultăm cântecul de dor al românilor din toate provinciile, din Banat până în Bucovina, din Ardeal până în Muntenia, Moldova şi Basarabia, pentru a înţelege identitatea noastră nealterată, originalitatea ei.

     Acestei nestemate de o inepuizabilă frumuseţe îi aducem omagiu prin manifestările noastre începute acum 15 ani, Festivalul şi Concursul Naţional al Liedului Românesc, dedicate expresiei culte a acestuia, şi anume liedul, care este – îmi place să spun – toată muzica în miniatură».

În recitalul din 26 octombrie au strălucit sopranele Loredana Aldea, Irina Baianţ, Brigitta Volsik, Franciska Volsik, mezzosoprana Florentina Soare, tenorul Adrian Dumitru, baritonul Silviu Mihăilă şi basul Iustinian Zetea – acompaniaţi la pian de Alexandru Petrovici – interpretând superbe creaţii de Tiberiu Brediceanu, Nicolae Bretan, Gheorghe Dima, George Enescu, Mihail Jora, Adrian Pop, Cornel Ţăranu, ca şi pe acelea ale dirijorilor Ionel Perlea şi Constantin Silvestri ori ale lui Dinu Lipatti.

Prezenţi în sală, într-o atmosferă de încântare generală, „tinerii nonagenari” – cum i-a numit Mariana Nicolesco – compozitoarea Carmen Petra-Basacopol şi pianistul Valentin Gheorghiu s-au bucurat de un emoţionant triumf al liedurilor create de ei.

Radio România a comentat pe larg acest eveniment iar Televiziunea Română, care a dedicat dintotdeauna ample emisiuni Festivalului, Concursului şi Cursurilor de Măiestrie Artistică în Arta Liedului, a fost prezentă şi la acest Recital excepţional marcând prin artă şi prin cânt semnificaţii majore ale valorii şi forţei noastre artistice, ale conştiinţei noastre naţionale.

 

 

 

http://revistamuzicala.radioromaniacultural.ro/wp-content/uploads/2018/11/IMG_2020-1.jpghttp://revistamuzicala.radioromaniacultural.ro/wp-content/uploads/2018/11/IMG_2020-1-150x150.jpgRevista MuzicalaStiri
La Muzeul Naţional George Enescu, în Aula Palatului Cantacuzino, Recitalul Extraordinar Liedul Românesc la Centenarul Marii Uniri a însemnat o încununare a manifestărilor închinate acestui gen muzical de mare rafinament iniţiate în 2003 şi a Cursurilor de Măiestrie din acest an. «Liedul e Cântec de Dor», scrie Mariana Nicolesco în...