Îmi amintesc cum, la jumătatea lunii noiembrie 2013, abia sosit la București, ca în fiecare an în această perioadă, salutând-o la telefon pe buna mea prietenă SORINA GOIA de care mă leagă o intensă colaborare de mai bine de două decenii, îmi prezintă proiectul acestei reviste online și profilul ei așa cum l-a conceput și precizând că dorește să-i fiu alături cu articole, idei, teme și sugestii …

Am fost încântat de această inițiativă și am început rapid să dedic Revistei anumite momente libere în care să reflectez și să meditez asupra contribuției mele. Eram foarte stimulat de acest proiect și, la prima întâlnire cu Sorina Goia, i-am expus unele intenții tematice ale mele cărora am adăugat reperele tematice sugerate de ea. De la bun început colaborarea mea cu Sorina Goia, această minunată personalitate a Radiodifuziunii noastre, s-a bazat pe simetrie și armonie în deplină concordanță de intenții și sentimente față de valorile absolute ale culturii naționale în muzica vocală și instrumentală de toate genurile. Numeroasele emisiuni realizate împreună, reperele artistice pe care le-am abordat și pasiunea comună față de Vocea Umană cu toate formele sale expresive stilistice, au făcut să acumulăm o vastă și frumoasă experiență care să marcheze un salt calitativ al colaborării noastre; iar acest salt s-a numit … REVISTA MUZICALĂ RADIO … Îmi amintesc cum de foarte multe ori și ea și eu și, mai apoi, celelalte personalități cu care am colaborat în nenumărate programe și emisiuni, ne văitam că timpul trece și am fi avut atâtea alte lucruri de spus și de aprofundat. Dar emisiunile sunt realizate conform unui anumit principiu de integrare în grilele de programe, la o durată limitată și cu obligativitatea unui echilibru între partea de informație documentară și exemplele muzicale. Încă din primul moment am înțeles că viitoarea Revistă va fi o extraordinară completare a emisiunilor și comentariilor din cadrul transmisiunilor în direct din teatrele sau sălile de concert din țară și din lume.

La 27 noiembrie 2013, publicam primul articol intitulat Elena Cernei și arta sa în timp chiar în ziua în care marea artistă părăsise această lume în urmă cu treisprezece ani. În ziua următoare, articolul Mariana Nicolesco sau gloria cântului era un omagiu adus marii noastre artiste cu prilejul zilei sale de naștere. După o săptămână publicam sub titlul Deschiderea stagiunii la Scala din Milano informații despre pregătirile inaugurării stagiunii 2013/2014 cu o nouă producție a operei La Traviata de Verdi. De atunci și până acum am publicat periodic studii istorice, artistice, muzicologice și estetice dedicate unor mari personalități ale teatrului românesc de operă precum Hariclea Darclée, Enrico Tamberlick, Garbis Zobian, Elena Dima Toroiman, Nicolae Herlea, David Ohanesian, Dan Iordăchescu, Corneliu Fânățeanu, Cornel Stavru, Ludovic Spiess, Emil Iurașcu, Mircea Mihalache sau Vasile Martinoiu, Elena Simionescu, Magdalena Cononovici, Maria Slătinaru Nistor, Silvia Voinea, Florin Diaconescu, Eugenia Moldoveanu. Am dedicat astfel de studii unor personalități ale operetei precum Ion Dacian, Constantin Rădulescu, Valeria Rădulescu, Adriana Codreanu, Cleopatra Melidoneanu, Lucia Roic, Daniela Diaconescu. Sunt materiale documentare care întregesc portretele acestor personalități întru perpetuarea memoriei lor dar și pentru informarea și formarea studenților în diverse domenii ale artei și a tuturor categoriilor de public meloman. În continuare, cu prilejul unor aniversări sau ale unor comemorări, lista acestor personalități va continua să crească adăugându-se nume ale trecutului îndepărtat și personalități care se află în viață și trebuiesc readuse în actualitate prin contribuțiile lor la istoria muzicii și artei în țara noastră.

Sorina Goia mi-a sugerat și solicitat unele teme legate de vocile intermediare și de cantorii castrați în directă legătură cu marea tradiție a tehnicii vocale și a pedagogiei muzicale din Italia în perioada dintre secolele al XVII și al XIX-lea. Astfel pentru vocea intermediară dintre soprană și mezzosoprană, soprana de tip Falcon, am publicat studiul intitulat Mme FALCON – două secole de incursiuni în vocalitate în timp ce pentru vocea intermediară dintre tenor și baritenor am realizat studiul cu titlul BARITENORUL – o istorie de peste trei secole. Abordând tehnica vocală printr-un vast sistem doctrinar muzicologic și estetic vocal, NICCOLÒ PORPORA … fascinantul mister al vocalizei … a fost un studiu prin care am omagiat o mare personalitate căreia îi datorăm baza organizării didactice a pedagogiei vocale. Iar sub aspectul pedagogiei vocale românești, în studiul CONSTANTIN STROESCU – Seniorul Stilisticii Vocale Românești am prezentat datele istorice, artistice, muzicale și didactice al unuia dintre cei mai mari profesori de canto din România, el însuși artist cu o prestigioasă carieră internațională despre care se cunoșteau prea puține lucruri; am completat profilul acestui maestru cu date și informații adunate de prin teatrele lumii și de la cei care i-au fost discipoli. Stroescu a cunoscut mari personalități ale muzicii universale cu care s-a împrietenit și grație cărora și-a îmbogățit orizontul cultural și muzical oferind mai târziu discipolilor săi prilejul unei extraordinare formări tehnice și stilistice.

De asemenea am dorit să ofer cititorilor noștri textele conferințelor pe care le țin vara la Brăila atât în cadrul sesiunilor de Master Class oferite de marea soprană Mariana Nicolesco cât și cu prilejul edițiilor Festivalului și Concursului Internațional de Canto Hariclea Darclée din al cărui juriu internațional fac parte. Aniversări: Christoph Willibald Gluck şi Niccolò Jommelli (300); Comemorări: Giacomo Meyerbeer (150) şi Hariclea Darclée (75) – Brăila, 2 August 2014, Concursul, Festivalul și Cursurile de Măiestrie Artistică – douăzeci de ani de Glorie a Artei Cântului – Brăila, 1 August 2015, DESPRE MAEȘTRI – Brăila, 30 iulie 2016, DIN NOU DESPRE GLORIA MUZICII 2017, FESTIVALUL ȘI CONCURSUL INTERNAȚIONAL DE CANTO HARICLEA DARCLEE – MASTER CLASS EDIȚIA 2018 – iată titlurile din ultimii cinci ani ale acestor conferințe.

Participarea la transmisiunile radiofonice în direct de la Bayreuther Festspiele, aproape în fiecare vară, mi-a prilejuit realizarea și publicarea unor studii în serial intitulate Meditații wagneriene iar prezența în studioul Radiodifuziunii noastre din anul 2003 pentru directa radiofonică Euroradio cu deschiderea stagiunii la Teatro alla Scala din Milano, a determinat publicarea unui serial legat de acest eveniment; în fiecare articol, pe lângă informațiile legate de evenimente și de felul în care s-a cântat, publicul cititor a putut afla despre artiștii români care au cântat la Scala în respectivele producții.

”Biruit-am destinul, biruit-am pe zei … ” este un ciclu de studii dedicat lui George Enescu și capodoperei sale Oedipe în cadrul căruia, până acum, am abordat trei teme: 1. – Enescu, Oedipe și vocalitatea enciclopedică,  2. – Enescu, Oedipe și … Destinul Uman, 3. – Enescu, Oedipe și … interpreți … de-a lungul vremurilor …

În două articole am dorit un omagiu adus Radiodifuziunii dar și o apărare contra atacurilor unor oameni de rea credință care au încercat nedrepte diversiuni; articolele LA MULŢI ANI, RADIODIFUZIUNE! și SĂ MERGEM CU RADIO ROMÂNIA MUZICAL ÎN SECOLUL XXI – Petiții și … petiționari … s-au bucurat de mare succes.

Un studiu cu totul deosebit și care a impresionat publicul a fost acela intitulat Prof. SORIN BOTTEZ – Supremă Lecție a Sufletului spre triumful Spiritului în care evocam o personalitate foarte valoroasă în panorama intelectualității naționale, el însuși colaborator al Radiodifuziunii noastre în numeorase emisiuni.

Am atins cifra de 73 de articole cu acesta, iar în viitor doresc să amplific prezența numelor străine după ce am publicat studiul GIACOMO LAURI VOLPI – înţelepciunea vocalităţii. Un eveniment editorial foarte important SERGIU ȘTEFANSCHI – eveniment editorial mi-a prilejuit să aprofundez pentru cititori volumul extraordinar realizat de Mihai Canciovici despre viața și cariera marelui balerin român iar la data apariției acestui articol nu bănuiam că peste doar câteva luni voi publica … MIHAI CANCIOVICI … în memoriam … Iar acel eveniment editorial de care m-am ocupat cu imensă plăcere, m-a stimulat și voi începe în viitorul apropiat un alt serial de studii intitulat Ce citim, ce înțelegem, cu ce rămânem … Dacă în copilăria și adolescența mea citeam memorii ale unor mari artiști sau monografii realizate de muzicologi, volume foarte valoroase pentru informarea și formarea generației mele, de la o vreme, artiști mai mari sau … mai puțin mari … au scris sau au dat mandat să scrie unor nume … fără renume … fără pregătire și valoare … și au invadat spațiile librăriilor cu volume de calitate inferioară și care riscă să deruteze mai ales publicul foarte tânăr prin informațiile inexacte ori deformate tendențios și mincinos, cu sau fără intenții, dar cu siguranță în deplină rea credință. Publicul tânăr trebuie să fie ferit de asemenea poluări pesudoeditoriale. Am deja planul acestui serial pe care îl voi inaugura în viitorul apropiat …

Iată cum, în doar cinci ani, am elaborat și publicat studii cât să intre într-o carte iar numărul lor crește vertiginos. O mare satisfacție am să citesc foarte multele mesaje de la publicul care urmărește aparițiile acestei Reviste direct pe site sau pe rețele precum Facebook, Linkedin, Twitter, Pinterest, Google, și multe altele.

În aceste zile, sărbătorind cinci ani de la fondarea Revistei Muzicale Radio de către Sorina Goia, am realizat drumul parcurs prin aceste contribuții editoriale ale mele și ale celorlalți colaboratori care au publicat și continuiă să publice articole. Tuturor adresez un călduros La Mulți Ani! cu cele mai bune urări de spor și succes!

 

Dr. STEPHAN POEN

Doctor în Medicină și în Muzicologie

 

 

http://revistamuzicala.radioromaniacultural.ro/wp-content/uploads/2018/12/16602849_792867190871157_7935634386504498855_n.jpghttp://revistamuzicala.radioromaniacultural.ro/wp-content/uploads/2018/12/16602849_792867190871157_7935634386504498855_n-150x150.jpgRevista MuzicalaEvenimenteaniversare 5 ani,revista muzicala radio,sorina goia,Stephan Poen
Îmi amintesc cum, la jumătatea lunii noiembrie 2013, abia sosit la București, ca în fiecare an în această perioadă, salutând-o la telefon pe buna mea prietenă SORINA GOIA de care mă leagă o intensă colaborare de mai bine de două decenii, îmi prezintă proiectul acestei reviste online și profilul...