Fonoteca de Aur a Radioului tezaurizează înregistrări  istorice  ale Orchestrei Naţionale Radio.

În peste opt decenii de activitate, ansamblul  a concertat  sub baghetele celor mai importanţi dirijori români; nu au lipsit nume de rezonanţă mondială din secolul XX. Pentru seara de 2 mai, Radio România Muzical şi Radio România Cultural  vă prilejuiesc (de la ora 19,00)

întâlnirea cu patru dintre aceştia.

Igor Markevitch

Pentru început, Uvertura “Egmont” op. 84 în fa minor  ce prefaţează muzica incidentală creată de  Ludwig van Beethoven pentru piesa cu acelaşi nume de Johann Wolfgang von Goethe. Creată în perioada anilor 1809-1810 şi oglindind viaţa şi eroismul flamandului Conte  de Egmont, muzica în speţă este, de facto, un  manifest al  lui Beethoven versus dominaţia europeană a lui  Napoleon. După ce a neantizat din partitura Eroicii numele autoîncoronatului împărat, Beethoven  se apleacă asupra  figurii eroice  de secol XVI a contelui Egmont, ca simbol al  patriotismului dus la sacrificiul suprem. Într-o înregistrare din anul 1972, o vom asculta  cu Orchestra Naţională Radio dirijată de Igor Markevitch.

Maayel

Al doilea opus ales din Fonoteca de Aur a Radioului  este Concertul op. 77 în Re major pentru vioară şi orchestră de Johannes Brahms. Ca la  multe alte partituri ale romanticului compozitor, reacţiile publicului, criticii şi interpreţilor au fost dezarmant de variate.  Lui Hans von Bullow i se atribuie cuvintele cum că ar fi fost scris nu atât pentru vioară cât… împotriva viorii… Publicul vienez l-a adorat…. Henryk Wieniawski  a spus că este  de necântat , iar virtuozul violinist-compozitor  Pablo de Sarasate  a refuzat să îl  interpreteze  spunând că nu vrea să stea  cu vioara în mâini ascultând cum oboiul cântă singura melodie în adagio. Însă, de  mai bine de un secol, Concertul este în linia întâi a repertoriilor dedicate viorii.  Pentru seara de 2 mai  am ales  varianta  lui Ştefan Ruha în compania Orchestrei Naţionale Radio dirijate de Lorin Maazel.O înregistrare  din anul 1961.

Stokowski

Seria marilor dirijori aflaţi la pupitrul ONR va continua cu Leopold Stokowski. Din piesele   dirijate  în prezenţa sa la Bucureşti din 1967  am selectat  o scurtă Suită din baletul “Petruşca” de  Igor Stravinski.

Iar la  finalul programului  vom rămâne  în sfera muzicii ruse, din filiera romantismului ceaikovskian .

    Ar trebui aruncată şi uitată. Intenţia mea este irevocabilă – nota Ceaikovski într-o scrisoare. Mai târziu  revenea asupra intenţiilor : “Sunt în întregime  ocupat cu o nouă lucrare, mi-este greu să mă departez de ea. Trebuie s-o termin cât mai curând posibil. Spuneam că am  terminat o simfonie care brusc mi-a displăcut şi am rupt-o. Acum am scris o nouă simfonie pe care cu siguranţă n-o voi  distruge.” Patetica, cea de-a VI-a şi ultimă simfonie a lui Piotr Ilici este un opus programatic, are o tematică inclusă aşa cum afirmativ a răspuns şi Ceaikovski la întrebarea lui Rimski- Korsakov. Nu a spus însă care  anume…  tema vieţii, a morţii… a fatuumului obsedant în creaţia compozitorului… fiecare dintre noi poate oferi un răspuns  pe cât de divers, la fel de viabil.

Varianta  Simfoniei  a VI-a op. 74 în si minor “Patetica” este antologică, într-una dintre puţinele înregistrări ale lui George Georgescu la pupitrul Orchestrei Naţionale Radio, datată 1962.  GG

Mari baghete dirijorale, nume  de prestanţă incontestabilă, în patru piese de rezistenţă ale muzicii universale. Vineri seara, două ceasuri de muzică adevărată  la  Radio România Cultural şi Radio România Muzical!

Iar opiniile dvs  le aştept pe pagina de facebook

a Revistei Muzicale Radio!

Sorina Goia

 

 

 

http://revistamuzicala.radioromaniacultural.ro/wp-content/uploads/2014/04/Maayel.jpeghttp://revistamuzicala.radioromaniacultural.ro/wp-content/uploads/2014/04/Maayel-150x150.jpegRevista MuzicalaEmisiuniStiriGeorge Georgescu,Igor Markevitch,Leopold Stokowski,Lorin Maazel,Simfonia a VI-a op. 74 în si minor “Patetica”,sorina goia
Fonoteca de Aur a Radioului tezaurizează înregistrări  istorice  ale Orchestrei Naţionale Radio. În peste opt decenii de activitate, ansamblul  a concertat  sub baghetele celor mai importanţi dirijori români; nu au lipsit nume de rezonanţă mondială din secolul XX. Pentru seara de 2 mai, Radio România Muzical şi Radio România...