După şapte zile pline de evenimente, Festivalul Sudenţesc de Operă Viva Vox s-a încheiat. A fost un adevărat tur de forţă artistic, logistic şi financiar. Nu-i deloc uşor să organizezi câte două-trei manifestări zilnic, să găseşti spaţiile potrivite pentru desfăşurarea lor, să te ocupi de oaspeţi şi de participanţi, să faci în aşa fel încât toţi să fie mulţumiţi, iar publicul să se bucure de concerte, spectacole şi recitaluri de care să-şi amintească. Anul acesta, alături de forţele locale, organizatorii au invitat colectivele Universităţilor de Muzică din: Debrecen şi Szeged (Ungaria), Bucureşti, Iaşi, Timişoara, Salzburg (Mozarteum) şi Ierusalim (Israel). Sălile de spectacol au aparţinut Operei Naţionale, Operei Maghiare, Academiei de Muzică Gheorghe Dima şi Muzeului de Etnografie.

NIC_3723c

 

 

La această a IV-a ediţie, Festivalul Viva Vox s-a bucurat de prezenţa Domnului Peter Mario Katona, Director de Casting de la Royal Opera House Covent Garden şi a Doamnei Impresar Luisa Petrov, pentru care s-aorganizat un concert-audiţie, cu câte patru elemente de excepţie, propuse de conducerea colectivelor participante. Preşedinte de onoare al Festivalului Viva Vox a fost bas-baritonul Ionel Pantea, iar printre oaspeţii de renume s-au numărat soprana Lucia Stănescu (fostă Directoare a Operei Române şi profesoară la cursurile de măiestrie,într-o ediţie trecută) precum şi soprana Maria Slătinaru-Nistor, actuala îndrumătoare a celor 20 de cursanţi  înscrişi la cursurile de perfecţionare în arta cântului.

 

 

Festivalul s-a completat printr-un interesant Workshop cu tema Aspecte ale managementului teatrului liric contemporan şi lansarea cărţii Opera în portrete a lui Costin Popa. Costin Popa

A fost un efort de energie imens, un volum de muncă greu de imaginat, susţinut de „o mână de oameni” dăruiţi şi pricepuţi, conduşi de Francisc Fuchs, Director General şi de Sabin Mircea Rus, Director Executiv.

Nu ştiu dacă această ediţie a fost mai bună ca cea de acum doi ani, dar, conform afirmaţiilor celor care au dirijat derularea evenimentului, a fost cea mai grea, deci, dificil de prevăzut în toate detaliile care au apărut pe parcurs. Cine ar fi crezut că tenorul internaţional Ramon Vargas se va îmbolnăvi atât de rău încât să nu onoreze invitaţia Clujului şi a bunului său prieten George Petean, tocmai la Gala de deschidere a Festivalului?… Şi ce se mai poate face, în ultimul moment, dacă şi dirijorul Giuliano Carella, din Italia, abdică datorită îmbolnăvirii grave a mamei sale?… Noroc că în oraşul de pe Someş  sunt destui maeştrii şi oameni cu suflet, care sar să salveze astfel de situaţii. Ei s-au numit: tenorul Marius Budoiu şi dirijorul Gheorghe Victor Dumănescu. A fost aşadar, o deschidere emoţionantă, „în familie”, cu un public cald  şi entuziast, cu multe flori şi aplauze sacadate.

După memorabilul concert  Vă place opera? de la Ateneu, din 5 martie, în Gala de deschidere ne-am întâlnit din nou cu frumuseţea şi căldura vocii lui George Petean, într-un evantai de arii şi duete, dintre care au excelat: Bal mascat, Simon Boccanegra, Don Carlo şi Andrea Chenier. Alături de el, am cunoscut-o pe  Brigitta Kele, o soprană cu o remarcabilă carieră europeană, un glas liric ofertant pentru aria din Trubadurul şi duetele din Paiaţe şi Carmen. Satisfacţia audierii celor doi oaspeţi, plecaţi în lume din Cluj-Napoca, a fost completată cu reîntâlnirea tenorului Marius Budoiu, aplaudat în ariile din Lohengrin şi Otello. Concertul, dirijat cu plăcere şi ştiinţă stilistică de Gheorghe Victor Dumănescu, s-a încheiat cu terţetul din opera Trubadurul de Verdi. A fost o seară memorabilă, demnă de o deschidere de festival internaţional.

Don Giovanni

 

 

In zilele următoare, colectivul Universităţii din Debrecen (Ungaria) a prezentat selecţiuni din opera Don Giovanni de Mozart, în  limba maghiară, cu un curat acompaniament orchestral asigurat de dirijorul Zoltan Kovats şi cu o garnitură de studenţi, dintre care s-au remarcat Zsofia Janovicz (Donna Elvira) şi Gergely Biri (Don Ottavio).

 

 

Universitatea de Arte George Enescu din Iaşi a considerat că Orfeu şi Euridice de Gluck (cu acompaniament de flaut şi pian), este producţia cea mai reprezentativă pentru nivelul valoric al tinerilor săi, după cum celebra Universitate Mozarteum din Salzburg a surprins publicul cu un spectacol schematic şi convenţional de Faust, într-un discret, dar excepţional acompaniament de pian asigurat de Lenka Hebr. Dintre soliştii austrieci (pregătiţi de profesorii de origine română Horiana Brănişteanu şi Ilie Baciu) am apreciat glasurile sigure ale cuplului de îndrăgostiţi, Nutthaporn Thammathi (Faust) şi Min-Ji Kin (Margareta).

NIC_5685

Cei doi reprezentanţi ai Universităţii din Ierusalim au evoluat într-un recital (acompaniat la pian de Roxana Rus), în timp ce Universitatea din Szeged (Ungaria) a oferit o partitură naţională – Crăişorul Argyelus de Peter Toth.

Cele mai interesante şi muncite producţii au fost Gianni Schicchi de Puccini, cu Universitatea de Muzică din Bucureşti, Sora Angelica de  acelaşi compozitor, cu Academia de Muzică Gheorghe Dima din Cluj-Napoca şi opereta My fair Lady de Loewe, în interpretarea Universităţii de Vest din Timişoara.

În mod evident, bucureştenii s-au impus cu un spectacol plin de savoare comică, cu multe „poante” şi personaje bine caracterizate (regia – Anda Tăbăcaru Hogea), printr-o „curgere” dinamică, fără fisuri şi ezitări, asigurată de o formaţie camerală şi de mâna autoritară a dirijorului Alexandru Petrovici. In distributie au atras atenţia: Irina Baianţ (Lauretta), Adrian Dumitru (Rinuccio) şi Andreea Iftimescu (Zita). Curat şi omogen au interpretat şi studentele claselor de canto ale Academiei clujene, dramatica operă Sora Angelica de Puccini, în regia Inei Hudea şi sub supravegherea muzicală a lui Francisc Fuchs.

Gala de închidere trebuia să se bazeze pe studenţii-absolvenţi ai cursurilor de măiestrie de la canto (profesoară Maria Slătinaru-Nistor) şi dirijat (profesor Gheorghe Victor Dumănescu). In ultima clipă, s-a constatat că formaţia instrumentală încropită nu întrunea un standard minim de exigenţă, aşa că pianistul Ştefan Ronai  a devenit „omul orchestră”.

În opinia mea, printre studenţii cântăreţi au fost şi câteva revelaţii: tânăra de numai 20 de ani Paula Iancic, o voce cu un metal nobil, sigură şi inteligentă, Emanuela Pascu, o fată frumoasă, cu un glas omogen şi suplu de mezzosoprană înaltă, Adrian Dumitru, tenor de mare perspectivă pentru rolurile lirico-spinte, Maria Popa, cu o remarcabilă coloratură de mezzo şi Alexandru Chiriac, un bariton la început de drum, dar cu multe carate timbrale şi un promiţător legato.

Cam acestea au fost cele şapte zile ale Festivalului Studenţesc de Operă Viva Vox. La sfaturile lui Peter Mario Katona şi ale tuturor prietenilor adevăraţi, organizatorii gândesc deja în perspectivă, la ediţia de peste doi ani. Vor schimba cu siguranţă, multe. Poate chiar structura generală a festivalului. Vor păstra însă caracterul internaţional, vor căuta mai mulţi sponsori şi vor extinde paleta de colaboratori. Important, spun eu, este ca acest festival studenţesc să trăiască!… Este singura ocazie de a cunoaşte tânăra generaţie de muzicieni, de a stimula competiţia, de a gândi perspectiva unui drum mai bun pentru cei ce vor sluji teatrul liric. VIVA VOX!

                                                 Luminiţa Constantinescu

http://revistamuzicala.radioromaniacultural.ro/wp-content/uploads/2014/05/Don-Giovanni-1024x683.jpghttp://revistamuzicala.radioromaniacultural.ro/wp-content/uploads/2014/05/Don-Giovanni-150x150.jpgsorina.goiaCronicaFrancisc Fuchs,Luisa Petrov,Luminita Constantinescu,Maria Slătinaru-Nistor,Opera în portrete,Peter Mario Katona,Sabin Mircea Rus,VIVA VOX
După şapte zile pline de evenimente, Festivalul Sudenţesc de Operă Viva Vox s-a încheiat. A fost un adevărat tur de forţă artistic, logistic şi financiar. Nu-i deloc uşor să organizezi câte două-trei manifestări zilnic, să găseşti spaţiile potrivite pentru desfăşurarea lor, să te ocupi de oaspeţi şi de participanţi,...