Solista Orchestrei Naţionale Radio   din 17 octombrie 201

 este o apariţie  cu totul aparte!

Înaltă, cu siluetă şi alură  de top model,

captează imediat privirile muzicienilor şi publicului.

Inteligenţa ei radiează şi magnetizează  interlocutorul.

Violonista  pasionată de muzica lui Penderecki

te cucereşte  de la prima replică…

 

 

  • Sunteţi pentru prima dată în România?
  • Nu, locuiesc în România!
  • Cum aşa? De când?
  • Din ianuarie! Soţul meu este diplomat. Este o mare plăcere pentru mine să cânt în acest concert, mai ales că am avut deja un recital la Ateneu,  în luna mai. Deci este al doilea concert al meu aici. în România.Iubesc publicul de aici, este absolut minunat iar Bucureştiul este…
  • Opiniile despre Bucureşti sunt variate, împărţite… unii îl iubesc şi i-au dedicat cântece.. alţii îi detestă. Cum vedeţi dvs oraşul nostru?
  • Vă pot spune că astăzi avem deja al şaptesprezecelea grup de prieteni 2polonezi care vin aici, deci asta poate  dovedi cât de mult îmi place Bucureştiul.Mi-am  invitat  prietenii şi toţi cei care au venit îşi doresc să revină . Sunt înnebunită după acest oraş. Cred că este   uimitor, atât de bine renovat, atât de frumos, are o enegie specială. Oamenii sunt minunaţi. Chiar îmi place să fiu aici!Cu adevărat!
  • Ştiu că sunteti o mare admiratoare a muzicii lui Penderecki? Cum o receptaţi?
  • Pentru mine este un compozitor deosebit şi asta deoarece sunt singura violonistă din lume care i-a interpretat  integrala lucrărilor dedicate viorii şi pianului, deci  -în mod special -muzica sa  de cameră  este mai aproape de inima mea pentru că este complet diferită de muzica  dedicată orchestrei. Interpretez muzica sa din 2001, deci sunt  deja 13 ani în care au fost mai bine de 80 de concerte cu programe integrale Penderecki. O altă explicaţie poate fi faptul că mie îmi place atât de mult muzica sa.Piesele  pentru vioară şi pian sunt create între 1953-2000 şi sunt numai patru. Fiecare este atât de diferită, din perioade total diferite ale limbajului său creator; este ca şi când  asculţi patru compozitori diferiţi.Şi astă mă face să mă simt foarte specială pe scenă, atunci când le arăţi oamenilor ceva ce nu ştiau, şi îi poţi acapara cu acea muzică. Consider că Penderecki este compozitor special şi datorită faptului că la fiecare 10 ani îşi schimă limbajul, stilul. Desigur, îl poţi recunoaşte întotdeauna, ca muzician poţi spune : asta  este Penderecki! Însă oamenii, în general, o consideră o muzică foarte dificilă, foarte stranie, foarte grea.Depinde care perioadă iar eu am şansa de a arăta publicului variatele faţete ale  lui Penderecki.
  • Ce ne puteţi spune despre Capriccio, lucrarea pe care o interpretaţi?5
  • Este o piesă neobişnuită deoarece nu se întâmplă foarte des să ai  o creaţie pentru un ansamblu atât de mare, uriaş, cum este cel în cauză, aici.Sunt mai  bine de 80 de muzicieni pe scenă, plus un solist şi un dirijor!!!  Diferite instrumente, plus chitară bas, varietate mare de percuţii dar.. durează numai 13 minute!Este incredibil că un asemenea volum instrumental este  etalat într-un timp atât de scurt.Timbral, se  schimbă însă  mult pe parcursul piesei, încât poate fi fascinant pentru public. Este dintr-o perioadă timpurie (1967); Penderecki a adăugat trei cadenţe pentru vioara solo în 1993 şi am avut onoarea să înregistrez această variantă nouă. Până acum, sunt singura care a realizat această versiune  pentru
  • Care este mesajul  piesei?
  • Cred că putem vorbi în special despre sunetul pe care îl degajă, şi atmosfera. Începe destul de  înfricoşător; aşa mi-au spus prietenii  mei care nu sunt muzicieni( şi cei mai mulţi nu sunt…pentru că îmi place să mă interesez de cât mai multe arii şi domenii de activitate). Şi  întotdeauna ascult ce îmi spun  aceşti prieteni pentru că muzicienii cunosc stilurile, caracteristicile însă pentru mine cel  mai important este publicul 1care  nu vine din zona muzicală. Şi, de fapt, ei  reprezintă marea majoritate a publicului de la concerte. Muzicienii nu vin la concerte, decât uneori. Culorile din Capriccio, atmosfera, sunetele neobişnuite pe care  le pune la unele instrumente ( poţi auzi unele sunetele pe care niciodată nu te aşteţi să le scoată clarinetul, contrabas, viori), aceste efecte sunt foarte interesante . Însă chiar începe  înfricoşător! Prietenii mei spun că parcă e muzică pentru filme despre Cosmos sau filme de groază… Apoi ajunge să fie foarte delicată şi dintr-odată izbucnesc ritmuri deosebite.Este o  prezentare dramaturgică: îţi prezintă ritmri, sunete şi toate posibilităţile pentru toate instrumentele.
  • În 2008 aţi câştigat o foarte importantă destincţie, tocmai cu această piesă..
  • A fost un moment foarte, foarte important în activitatea mea. Premiul Midem Classical Awards de la Cannes, Franţa. A fost important pentru că eu sunt o  pasionată promotoare a muzicii contemporane. Pot spune că 70 % din repertoriul meu este muzica secolului XX şi cea din zilele noastre. De obicei, prefer recitalurile pentru vioară solo şi cred că sunt unică în lume deoarece în programele mele  sunt lucrări de la Bach la Penderecki.Deci arată  4tot ce se poate întâmpla cu vioara, fără niciun alt instrument.Pe de altă parte îmi place să cânt sonate, mai ales din secolul XX. Şi asta pentru că poţi sta mai mult pe scenă (râde…). Când cânţi concerte cu orchestra, eşti doar o parte a serii (ceea ce este minunat) însă între concertele cu orchestra, cel mai mult îmi place să cânt în recitaluri . Iar pe parcursul carierei mele de 17 ani am ajuns aproape la 700 de concerte, în 33 de ţări. Pot spune cu certitudine că nu există muzică prin care să nu convingi publicul.Este numai modul în care tu, ca artist, iubeşti acea muzică. Dacă crezi că interpretarea ta îi ca captiva pe toţi, atunci  o va face! La fel sper că se va întâmpla şi cu muzica lui Penderecki în Bucureşti.

Interviu realizat de Ioana Goia, Radio România Cultural

http://revistamuzicala.radioromaniacultural.ro/wp-content/uploads/2014/10/44.jpeghttp://revistamuzicala.radioromaniacultural.ro/wp-content/uploads/2014/10/44-150x93.jpegRevista MuzicalaInterviuriioana goia,Patrycja Piekutowska
 Solista Orchestrei Naţionale Radio   din 17 octombrie 201  este o apariţie  cu totul aparte! Înaltă, cu siluetă şi alură  de top model, captează imediat privirile muzicienilor şi publicului. Inteligenţa ei radiează şi magnetizează  interlocutorul. Violonista  pasionată de muzica lui Penderecki te cucereşte  de la prima replică...     Sunteţi pentru prima dată în România? Nu, locuiesc în România! Cum...